TAMSEO

Link İnşası Hakkında 6 Efsane

Arama motoru optimizasyonu dendiğinde konuyla uzaktan yakından ilgili fark etmeden herkesin aklına gelen ilk uygulama olan link inşası, aynı zamanda en çok spekülasyon yapılan ve pek çok efsaneye de ev sahipliği yapan bir konu. Bloglardan sosyal medyadaki paylaşımlara kadar hemen her yerde karşımıza çıkan bu efsaneler bazen oldukça geniş bir takipçi kitlesine sahip web sitelerinde dahi yayımlanabiliyor. TamSEO olarak bize de sıkça sorulan ve bazen de blog bölümümüzdeki içeriklerin yorumlarında karşılaştığımız sorular, webmaster veya e-ticaret sektörüne yeni girmiş firma sahiplerinin büyük kısmının kulaktan dolma bilgilere güvendiğini gösteriyor. Hal böyle olunca link inşası hakkında sıkça söylenen ve düşünenden de daha geniş bir kesimin sorgulamadan uygulamaya çalıştığı bu efsanelerden bahsetmemek olmazdı.

  1. PageRank Değeri Sizinkinden Düşük Sitelerden Link Almayın

Çoğu site sahibi ve SEO hizmetleri veren webmaster, çalışmalarının merkezini oluşturan link inşasında önceliği yüksek PageRank değerli sitelere veriyor. Bunda şaşılacak bir durum olmasa da, kendi sitesinden daha düşük PageRank değerine sahip sitelerden asla link alınmamasını gerektiğini düşünenler de var. Lafı uzatmadan en baştan söylemek gerekiyor ki, bu düşünce baştan sona yanlış. Google metrikleriyle ilgili küçük bir araştırma yapanların dahi hemen fark edeceği üzere hangi güncelleme gelirse gelsin, Google algoritmasının kendisi zaten bu mantıkla çalışmıyor ve çalışamaz da…

SEO uygulamalarıyla bizzat ilgilenmeye ve bu doğrultuda çalışmalara başlayan çoğu site sahibi herhalde bugüne kadar yerli içerikler dâhil, pek çok web sitesinde PageRank değerlerine göre sitelerden gelen linklerin değerini gösteren tablolar görmüştür. Yüksek değere sahip web sitelerinden gelen tek bir linkin, daha düşük değerli sitelerden gelen yüzler ve bazen binlerce linke eşdeğer olduğunu gösteren bu tablolar bahsi geçen hatalı algının şekillenmesinde oldukça etkili. Düşük değerli web sitelerinden binlerce link alan bir siteyi, sadece yüksek otoriteye sahip tek bir web sitesinden link almış bir diğeriyle eşit olarak görmekse zaten irrasyonel bir tutum. Zengin ve özgün içeriklerin yer aldığı ancak düşük otoriteye sahip sitelerden, bloglardan yüzlerce editöryal link alan bir web sitesini, yüksek otoriteye sahip sadece birkaç siteden link almış diğer siteyle eş tutmamak lazım. Ayrıca bu düşük otoriteye sahip web sitelerinden gelen linkler, yüksek otoriteye sahip tek siteden gelen linkten çok ama çok daha fazla trafik sağlayabilir ki; linklerin kazandırdığı trafiği de gözden kaçırmayan Google algoritması için bu önemli bir etkendir.

Az sayıda linke sahip ve sosyal medya aktivitesi de minimum düzeyde olan yeni web sitelerinden dahi tereddüt etmeden link alabilirsiniz; tabi, bu web siteleri Spam içerik üretmiyor, içeriğe dair tüm editöryal düzenlemelere önem veriyor ve ayrıca bildiğiniz diğer güvenilir web sitelerini de aynı şekilde link veriyorsa.

  1. Çok Hızlı Link Almayın, Cezalandırılırsınız!

Bu da link inşasına dair yaygın kabul bir efsane. Zira Google algoritması web sitenizin bir yayın hayatına başladığı ilk ayda kaç link aldığını ve bir sonraki ay alınan linklerin sayısının daha da artması durumunda ceza kesmeye programlanmış değil. Buradaki temel problem; niceliğe odaklı değil, niteliğe bakarak hareket etmemekten kaynaklı. Düşük kalitede ve büyük bölümü “Spammer” damgası yemiş web sitelerinden gelen yüzlerce linkle haftalar içinde, istenen sadece birkaç kelimede ilk sayfaya gelmeyi isteyenlerin deneyiminden kaynaklı bu algı tamamen bir SEO efsanesi. Birkaç web sitesinin işaret ettiği ve Spam olma ihtimali kuvvetle muhtemel linklerin hızla artması durumunda Google daha da yakından bakmak isteyerek, önce bu linkleri veren siteleri ve sonrasındaysa sitenizi cezalandırabilir. Bu durumda problem kaç tane link alındığı değil, bu linklerin nereden geldiği yani niteliğidir. Gri veya siyah şapka SEO (grey/black hat SEO)yapanlar içinse bu durum zaten baştan göze alınması gereken bir risktir. Tabi, ne yaptıklarını biliyorlarsa…

Eğer burada TamSEO olarak verdiğimiz tavsiyeleri referans alarak SEO çalışmalarınızın omurgasını oluşturan link inşasına başladıysanız endişelenmeniz gereken sitenize ne kadar hızlı link aldığınız değil, aldığınız linklerin organik olup olmaması ve bu linklerin geldiği web sitelerinin Google nazarındaki otoritesidir.

  1. Diğer Sitelere Çok Fazla Link Vermek, Domain Otoritenizi Azaltır

Bazı web sitesi sahipleri link alma konusunda ne kadar iştahlıysa söz konusu internetin temel gayesi olan paylaşımın diğer yüzü olan link verme olduğunda bir o kadar cimrileşiyor. Bu isteksizliğin odağında link inşasıyla ilgili bir diğer efsane olan; link çıkışlarının domain otoritesini azaltacağı ve alınan linklerin de etkisini zayıflatacağı yatmakta. Baştan sona irrasyonel olan bu düşünce sadece Google algoritmasının değil, internetin kullanım mantığına da baştan sona aykırı.

Uzun zaman, oldukça uzun zaman öncesine dayalı az da olsa bir mantığa sahip olan bu düşüncenin şekillenmesini sağlayan gerçekler aslında tarihsel olarak bakıldığında PageRank hesaplamalarında bir giriş-çıkış sisteminin bulunmasıdır. Tek sayfadan onlarca web sitesini işaret eden yüzlerce linkin çıktığı, bu günümüz şartlarında “tarih öncesi” olarak nitelendirilebilecek dönemde spammer sitelerin ayıklanması için kullanılan sistemse çok ama çok uzun zaman önce değiştirildi. Sayfaya gelen linkler ile sayfadan çıkan linklerin birbirine oranlanarak hesaplamaların yapıldığı bu yöntemleri bugün için “dinozor SEO” olarak adlandırmak mümkün. Spam linklerin ayıklanması için üzerinde uzun çalışmalar neticesinde geliştirilen ve etkinleştirildiğinde SEO forumlarında pek çok tartışmaya da sebep olan 2011 Google Panda güncellemesinin “çok öncesine” ait bir dönemde uygulanan bu yöntemi referans almak, yarar sağlamayacağı gibi size pek çok şey kaybettirecektir. Belki link alma konusunda hevesli olduğunuz kadar olmayabilir ancak güvendiğiniz adresleri işaret edecek ve site ziyaretçilerini bilgilendirecek linkleri verme konusunda tereddüt etmeyin.

  1. Anahtar Kelimeler ile Linkler Arasındaki Oranı Hesaplayın

Web sitesinin hangi kelimelerde yükselmesi istendiğine göre anahtar kelimelerin (keywords, anchor text) belirlenmesi, bu anahtar kelimelerin kaç adet olduğu, link çıkışının yapılacağı her bir metinin kaç adet kelime içerdiği, link çıkışı yapılan anahtar kelimelerin işaret ettiği linklerle uyumu, domain ve marka ismiyle seçilen anahtar kelimelerin uyumu ve daha da fazlası… Anahtar kelimeler üzerinden gerçekleştirilen link inşasıyla alakalı en ince detayına kadar hesaplanan o kadar fazla detay var ki, bu detayları hesaplayanlar “organik” linkleri veren kişilerin bu tip hesapların hiçbiriyle ilgilenmediğini unutuyor. Blog sitesinde yayımladığı bir yazıda, herhangi bir ticari kaygısı veya SEO çalışmalarına dair en ufak bir fikri olmadan link veren Bloggerın bu hesapları yapmadığı aşikâr. Tabi, burada gri ve siyah şapka SEO yapanları bir kenara ayırmak gerektiğini de vurgulamak lazım…

Link çıkışı yapılan uyumlu anahtar kelimelerde kullanılan terimler ile bu linklerin işaret ettiği linklerin birbiriyle ne kadar uyumlu olduğundan hangi kelimeden kaç link çıkıldığına, aslında bu tip oran hesaplamaları boşa zaman ve enerji kaybı. Eğer TamSEO olarak burada verdiğimiz beyaz şapka SEO uygulamalarını referans alıyorsanız zaten anahtar kelimeler ile linkler arasındaki oranlara dair obsesyona dönüşen detaylarla ilgili hesaplamalar yapmazsınız. Google anahtar kelimelerinize göz atarken tüm linklerin belli birkaç anahtar kelime üzerinden geldiğini ve genellikle aynı sayfayı işaret ettiğini görürse işte o zaman radara yakalanırsınız. Özellikle gri şapka SEO çalışmalarında bu durum da bir risk olarak göz alınır ve en baştan bu riske girmeye değer olup olmadığı hesaplanır. Ancak bir kez daha hatırlatmakta yarar var ki, bu şekilde anahtar kelimelerle linkler arasındaki oranı saplantılı bir şekilde hesaplayarak uzun vadeli fayda sağlayacak bir SEO çalışmasını rasyonel biçimde yürütmeniz çok zor ve ekseriyetle de imkânsızdır…

  1. Asla Kimseden Doğrudan Link İstemeyin, Riske Girmeyin

Link inşasına dair efsanelerin belki de en anlaşılabilir olanı, insanlardan link istemenin SEO çalışmanıza ve markanıza zarar verebilme potansiyelinin olduğu. Bazı firmalar e-posta göndererek veya sosyal medya araçları üzerinden; “şu sayfadan bize link verirseniz, size indirimli satış yaparız veya promosyon ürün göndeririz” gibi taleplerde bulunabiliyor. Hatta bu şekilde link takası yapan veya “bir şeyler” karşılığında belli markalara link veren kişilerin daha sonra şikâyet edildiği ve web sitelerinin internet çöplüğündeki ebedi yerini aldığına dair bazı forum postaları da mevcut. Tabi, bu durumun yaşanması gerçekten de en kötü senaryo.

Peki, baştan sona sizden, markanız veya satışa sunduğunuz bir üründen bahseden ancak sitenize herhangi bir referans linkin verilmediği içeriklerden link istemek kötü bir fikir mi?

Yeni web sitelerinin listelendiği pek çok web sitesi bulunuyor ve bu siteleri ziyaret ederek, link profili oldukça sade olan bu web sitelerinden link istemek, patron Google tarafından belirlenen kurallara aykırı değil. Ancak bunu yapmanın “iyi niyetli” yolları olduğu gibi, er ya da geç bir spammer damgası yemenize yol açabilecek yolları da var. Dolayısıyla ortada bir alışveriş yani sadece para karşılığında birkaç linkin alınması gibi tek düze, amacı baştan belli bir durum olmadıkça link istemede sakınca yok. Özellikle sizden bahsedilen ama herhangi bir referans linkin kullanılmadığı sayfalar link isteyerek, link profilinizin çeşitliliğini arttırmak açısından oldukça faydalı olabilir.

  1. Birden Fazla Link Çıkan Sayfaların Linkleri Değersizdir

Sayfadan birden fazla link çıkması durumunda, ikinci çıkışın yapılması ile diğer tüm linklerin “öleceği” de SEO planlarının omuriliğini oluşturan link inşasında sıkça karşılaşılan bir efsane. Domainin link çeşitliliğinin en önemli SEO metriği olduğunu düşünerek ortaya atılan bu görüş, farklı anahtar kelimelere ev sahipliği yapan domainlerden gelen linklerin her zaman için sadece tek olduğunda siteye değer katacağıdır. Peki, herhangi bir siteden link aldıktan sonra aynı sitenin, aynı sayfadan ikinci linki veya onlarca sayfadan yüzlerce link vermesi durumunda ne olacak?

Teknolojik ürünler odaklı bir e-ticaret planınız var ve firmanız yoğun emek verdikten sonra kâr marjını hayal ettiğiniz seviyelere getirmeye, siteniz bir markaya dönüşmeye başladı. Ancak bu zaman zarfında firmanızdan alışveriş yapanların sayısı da doğal olarak arttı ve artık Türkiye’nin en çok ziyaret edilen teknoloji forumunda e-ticaret markanız ve satışa sunduğunuz ürünlerle ilgili başlıklar açılmaya başlandı. Hadi gelin rasyonel bir şekilde düşünelim. Bu ülkenin en çok ziyaretçi alan teknoloji forumunda markanızla ilgili açılan ve genellikle de sitenize link verilen forum postları reklamınızı yaparak size avantaj mı sağlıyor yoksa SEO planınızı alt üst mü ediyor? Bazen aynı sayfadan birkaç farklı link çıkışının olduğu ilgili forum sitesi, ülkenin en çok ziyaretçi çeken forumu olarak yüksek bir otoriteye sahip olduğundan aslında buradan ne kadar fazla link geldiğine takılmamanız lazım. Aslında bir e-ticaret markası yönetiyorsanız bu gibi bir durumda önemsemeniz gereken kaç link geldiği değil, bu linklerin çıktığı sayfalarda markanız ve ürünlerinizle ilgili ne söylendiği…

Yoğun ziyaretçi çeken web siteleri, forumlardan sitenize çok fazla link çıkması çok normal olduğundan bu durumun Google açısından hiçbir sakıncası da olmayacaktır. Bu linklerin aynı sayfadan gelmesi dahi şayet linklerin çıktığı web sayfası sadece organik, bizzat kullanıcılardan gelen linklere izin veriyorsa sizin için yoğun “trafik” demektir. Bu büyük trafik potansiyelini avantaja çevirmek yerine aynı sayfadan veya siteden kaç link çıkışı yapıldığında takılmayın.

4 cevaplar
  1. Google
    Google says:

    Hocam senin siten niye böyle dalgalanmadan etkileniyor okadar takip ediyorum seni bi ara ilk sayfaya yaklaştın sonra son güncelleme ile baya bi düştün nedeni ne olabilir

    Cevapla
  2. Talip Burak
    Talip Burak says:

    Merhabalar,guzel bir paylasim olmus ama daha somut orneklerle aciklarsaniz bizim icin daha iyi olur.Ozellikle diger sitelere cok link vermek konusunda?

    Cevapla

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir