backlink degeri

Link Değerini Etkileyen 10 Faktör

Link inşası sürecinde dikkate alınması gerekenler son birkaç yıl içinde çok fazla değişmemiş olmasına rağmen yeni güncellemelerle birlikte üzerinde durulması gereken konuların sayısı artıyor. Link inşasının manuel olarak yapılması, sayfayla ilişkilendirilen tüm linklerle tek tek ve sürekli olarak ilgilenmek anlamına gelir. Yıllar boyunca herkesin en büyük sorunu olan bu linklerin her biriyle tek tek ilgilenme işi, tüm SEO çalışmalarının en çok zaman ve emek getiren kısmı olmuştur. Herkesin tüm bu yoğun emeğin karşılığını alamaması, bazılarının arka kapılara başvurmasına ve hedeflerine daha kısa yoldan ulaşmaya çalışmasına yol açmıştır. Google’ın yapılan şikayetleri göz önünde bulundurarak, algoritmada iyileştirmeye gitmesi ise tüm bu link inşası sürecini daha da kompleks hale getirdi. Link-sayfa ilişkisinin bu kadar karmaşık hale dönüşmesinin sonucu SEO anlayışı; sayfaya diğer sitelerden ve bloglardan alınabildiği kadar link aldıktan sonra sosyal medya üzerinden mümkün olduğunca fazla link paylaşımı yaparak, en iyisini “ümit etmek” haline dönüştü.

Bu anlayışın ardında yatan temel sorun; en iyisini ümit ederek alınabildiği kadar link almaya çalışanların, bir aşamadan sonra tüm bu linklerin nereden ve kimden geldiğini umursamamaya başlaması. Google’ın ardından Bing’in de link değerlerini tespit etmekte daha farklı özellikleri değerlendirmesi, durmaksızın link almaya çalışırken pek çok önemli noktanın gözden kaçırılmasına neden oluyor. Link değerini doğrudan veya dolaylı olarak etkileyen 10 temel özellik hakkında bilgi vererek, bu gözden kaçan ancak SEO çalışmaları açısından büyük öneme sahip olan konulara dikkat çekmek istedik.

  1. Anchor Text

Hiç şüphe yok ki, geçen yıllara karşın “anchor text” hala SEO açısından hala çok önemli. Kelimeyle sayfa arasında uyum olmasa bile yine de olumlu yönde katkı sağlayabilir. Sayfaya hangi kelimeler üzerinden, ne kadar link geldiğini görüntüleyebileceğiniz araçları kullanarak daha geniş kapsamlı çalışmalar yapabilirsiniz. Hiç link almamaktansa text uyumu istediğiniz şekilde olmasa bile link almanız daha akıllıca bir tercih olacaktır.

  1. Uyumluluk

Link inşa ederken sayfanızı işaret eden linklerin hangi kelimeler üzerinden geldiği kadar bu linklerin kaynağı olan sayfaların, sitenizle uyumluluğu önemlidir. Ancak bu uyumluluk çoğu site sahibi tarafından tamamen yanlış anlaşılmış durumda… Tüm linklerin muhakkak aynı sektörle alakalı yayın yapan siteler üzerinden gelmesi gerektiği zannediliyor.

Sayfa uyumluluğu önemlidir ama bunu abartmamalı yani içeriği sitenizinkiyle birebir örtüşen ve ilgili konu dışında hiçbir şey hakkında yayın yapmayan siteler bulmaya da çalışmamalısınız. Sayfanız “araba kiralama” hakkındaysa sayfa-link uyumluluğunu düşünerek, tüm içeriği yalnızca araba kiralamayla alakalı sitelerden link almayı düşünmeyin. Sayfanız araba kiralamayla ilgili olsa da, yine de moda veya teknolojiyle alakalı yayınlar yapan sitelerden link alabilirsiniz. Linklerin ve link kaynağı site içeriklerinin birbiriyle uyumunu doğrudan gösterebilecek, size doğru veya yanlış yaptığınızı doğrudan söyleyebilecek SEO araçlarıysa “henüz” yok.

  1. PageRank

Her geçen sene önemini biraz daha yitiren PageRank, link inşasında dikkat alınması gereken belki de son sıradaki faktör. Google link diyagramı metriklerini durmaksızın güncellediğinden, kesin olarak sayfa değerinin nasıl hesaplandığını basit bir formülle ifade etmek imkansız. Kaynak sayfa hala bir PageRank değerine sahip olsa da, artık bunun eskiden olduğu kadar SEO çalışmaları için çok büyük öneme sahip olmadığı aşikar. PageRank değerinden çok, bugünlerde domain itibarı daha önemli…

  1. Domain İtibarı

Sahip olduğunuz domainin itibarı (domain authority) pek çok farklı bileşenin incelenmesiyle belirlenen ve günümüzde sayfanın PageRank değerinden çok ama çok daha önemli hale gelen bir özelliktir. Yayımladığınız içerikle, sayfayı işaret eden linklerin kaynağı olan siteler ve bu sitelerin yayın içeriğinin kalitesiyle uyumluluğu domain itibarını yani bir anlamda güvenilirliğini belirler. Sitenizi başkasının gözünden incelediğinizde yani tamamen “tarafsız” olarak baktığınızda sayfanızı işaret eden tüm linklerin kaynakları, sitenizden daha değersizse domain itibarınız da pek yüksek değildir.

Aldığınız linklerin kaynakları arasında gerçekten de sayfanızdan çok daha değerli siteler olduğunu görüyorsanız, sizden daha kaliteli içeriğe sahip yayıncılar sayfanıza itibar ediyor demektir ki; bu da domain itibarınızın yükselme trendi yakaladığına işaret eder. Domain itibarı sizden daha yüksek olan sitelerden link almak, daha kalitesiz sitelerden link almaktan çok daha güç olabilir. Ama bunun bir link alma yarışması olmadığını, nicelikten çok niteliğin önemli olduğunu unutmayın. Zor olduğu için vazgeçmek ve tüm link ağınızı tamamen sizden daha kalitesiz sitelerden çıkan linklerle oluşturmak yerine, domain itibarınızı yükseltecek daha kaliteli yayımcıların radarına girin. Bu kaliteli içerik yayımcılarının sitenize itibar ederek, siz istemeden sayfalarınız link vermesi içinse tek yapmanız gereken; sadece kaliteli içerikler yayımlamak!

  1. Link Konumu

Sayfanın reklam bölümünden çıkan bir link ile sidebar veya footer kısmından çıkan linklerin aynı değere sahip olmadığı ortada. No-Follow olmayan linkler hızla Google’ın radarına yakalanacağından başınızı kolaylıkla derde sokabilir. Etkisi eskisi kadar fazla olmasa da, hala sayfanızdaki linklerin ve sayfalarınızı işaret eden kaynak linklerin nasıl konumlandırıldığıyla yakından ilgilenmenizde yarar var.

  1. Kaynak Linklerinin Niteliği

Şüpheli yerlere bol kepçe link verip vermediğini bilmediğiniz tüm kaynaklar, aylarca zaman ve yoğun emek harcadığınız SEO çalışmalarınızın göz açıp kapayıncaya kadar kısa sürede çöpe gitmesine yol açabilir. Herkese açık, tüm kullanıcıların dilediği sayfalara istediği gibi link verebildiği kaynakları aslında bir “kaynak” olarak bile görmemelisiniz. Sayfaların Spam değerlerini gösteren SEO araçları kullanarak, ilk bakışta sitenizin kaynak linkleri hakkında Google’ın ne düşüneceği hakkında bilgi edinebilirsiniz. Her zaman olduğu gibi nicelikten ziyade niteliğe önem verin ve bu “kaynak” olarak bile nitelendirilemeyecek, Spam sayfalardan gelen tüm linklerden en kısa sürede kurtulmaya bakın.

  1. İçerik Bütünlüğü

SEO çalışmalarınızın istediğiniz hedeflere en kısa yoldan ulaşmanızı sağlaması için link inşasını üzerinde durmanız, sayfalarınıza gelen linkleri incelerken işin editoryal yanını tamamen gör ardı edebileceğiniz anlamına gelmez. İçerikle link inşası birbiriyle alakasız konularmış “gibi” görünse de, bugüne kadar pek çoğumuz kimi zaman kullanıcıların ilgisi çekmek kimi zamansa sayfa linkini uydurabilmek adına içerik başlıklarıyla küçük oynamalar yapmışızdır.

Bilhassa haber sitelerinin çok sevdiği bu başlıklarla oynama alışkanlığı, kelime oyunlarından faydalanarak hem içeriğin merak uyandırmasını hem de istenen kelimelerin kullanılmasını sağlar. Ancak bu küçük “kelime oyunları” abartıldığında, Google’ın her geçen yıl başlık ve içerik uyumluluğunu tespit etme konusunda daha da başarılı hale gelen algoritmasının radarına takılma ihtimali de artıyor. Google’ın zaten algoritmalar üzerinden bilgisayarlara hızlı öğrenme yeteneği kazandırmaya çalıştığını, bu çalışmaları içeriğin başlıkla uyumunu saptama konusunda da kullandığını biliyoruz. İçeriğin neden bahsettiğini tamamen göz ardı ederek, sürekli başlıklarla oynuyorsanız “gereksiz” risk aldığınızı unutmayın.

  1. Kullanıcılara Karşı Sorumluluk

Kullanıcılara karşı sorumluluğunuz sadece link inşasının değil, genel anlamda tüm SEO çalışmalarının en önemli kısımlarından biri ve belki de en önemlisi… Direk olarak ölçülmesi güç olmasına rağmen kullanıcılara karşı olan sorumluluğunuz, kısaca site ziyaretçilerinizin size ne kadar güvendiği ve sizin bu güveni boşa çıkarıp çıkartmadığınız anlamına gelir.

Eğer bir sayfa çok fazla tıklanıyor, kullanıcılar bu siteye çok fazla güveniyor ve bu güven doğrultusunda sitedeki linklere tıklıyorsa Google bu durumunu hemen domain ile ilişkilendiriyor. En basit şekilde Google Analytics kullanarak bile hangi sayfaların sitenize yoğun biçimde ziyaretçi gönderdiğini öğrenebilir, bu sayfaların kullanıcılar gözünde “güvenilir” olduğunu anlayabilirsiniz. Aynı durumun kendi sitenizin için geçerli olup olmadığına bakın. Size en fazla ziyaretçi getiren linklerin kaynakları kadar güvenilir bir siteniz yoksa yani sizin sitenizdeki linklere aynı şekilde itibar edilmiyor, bu linkler aynı oranda tıklanmıyorsa o zaman sorumluluklarınızı pek de yerine getirmiyorsunuz demektir.

  1. Follow ve No-Follow Linkler

Yaptığımız tüm incelemelerde No-Follow linklerin aksine Follow linklerin, ciddi problemlere yol açabileceğini görüyoruz. No-Follow bir link, hiçbir zaman Follow bir link gibi riskli değildir. Dolayısıyla Follow ve No-Follow özellikleri, link inşasında hala büyük öneme sahip ve dikkat edilmesi gereken bir konu. Daha önce yayımladığımız pek çok makalede bu konunun öneminden bahsetmiş olsak da, Follow ve No-Follow linklerin öneminde değişen bir şey olmadığı için bu listede de hatırlatma yapma gereği duyduk.

  1. Link ve Sayfa Yaşı

Sayfanın veya bu sayfayı işaret eden linklerin kaynaklarının, ne kadar zamandır yayında olduğunu görebileceğiniz pek çok SEO aracı bulunuyor. Link inşasında kaynak sitelerin yaşı ile hedef sayfanın ne kadar zamandır yayında olduğu eski SEO anlayışında ne kadar önemliyse bugün de aynı derece önemli ancak “bu önemin niteliği tamamen değişmiş durumda”. Eskiden eski sayfalardan gelen linkler, köklü ve güvenilir sitelere ait olduğu için çok değerli olarak görülürken bugün eski püskü linkler, istenen yükseliş önündeki engeller olarak görülüyor.

Sitenin ayaklarına bağlı prangalar olarak yükselmesini önleyen, sıralamalarda siteyi aşağı çeken bu eski püskü linklere güvenmek yerine link ağına yeni kaynakları dahil etmeye çalışın. Köklü siteler dahi olsa bu sitelerde seneler önce yayımlanmış sayfalardan gelen linkler, sayfa içeriği güncelliğini yitirmiş veya yeni gelişmeler karşısında yetersiz kalmış olabileceği için pek de güvenilir değildir. En azından Google’ın gözünde… Aldığı linklerin tamamı yeni sayfalardan oluşmasına karşın istikrarlı bir yükseliş trendi yakalayan pek çok site bulunduğundan, sırtınızı tamamen eski linklere yaslamamanızda fayda var.

2 cevaplar
  1. Led Ekran
    Led Ekran says:

    Merhaba, sağde bir yazı olmuş ancak, benim merak ettiğim anahtar kelimeleri sayfa içindeki makalede nekadar sıklıkla kullanmamız gerekli

    Cevapla

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir