SEO’da Başarı Trafikle Ölçülmez

Uzun yıllar boyunca denenmiş ve çoğu web sitesine de büyük fayda sağlamış anahtar kelime ve sıralama odaklı SEO çalışmaları, 2014’e sayılı günler kala gerçekleştirilen son geniş kapsamlı algoritma güncellemesinin ardından efektifliğini yitirmiş gibi görünüyor. SEO çalışmalarının anahtar kelimelere ve sıralamalara göre değil, kullanıcılara ve arama eğilimlerine göre yapılmaya başlandığı yeni bir döneme geçmiş durumdayız. Bir başka ifadeyle internetle birlikte Google algoritmasıyla evrim geçirmeye devam ederken, bir zamanların klasikleşmiş SEO uygulamaları da evrim geçirerek yeni trendlere uyum sağlıyor. SEO’nun tarihçesine baktığımızda öncelikle anahtar kelime sıralamalarına odaklı bir sistematikle karşılaşsak da, geçen seneler içinde her şey gibi bu sistematikte de köklü değişimler oldu. Bu değişimlerse SEO çalışmalarının daha modern ve kullanıcı etkileşimine odaklı bir yapı kazanmasını sağlıyor.

Firma sitelerine maksimum düzeyde potansiyel müşteri çekecek kelimelerde üst sıralarda yer almaya yönelik SEO çalışmaları hala kısa vadede etkili sonuçlar alınmasını sağlarken, bu çalışmaların uzun vadede işlevsiz kalacağı kesinleşmiş gibi görünüyor. Geleceğin SEO mantığı; web sitelerini kaç kişinin ziyaret ettiğinden ziyade bu ziyaretçilerin kaçının satılan ürün veya hizmeti satın alma eğiliminde olduğuna odaklanan SEO çalışmaları üzerine kuruluyor. Yani daha basit bir ifadeyle artık web sitelerin trafiğinin niceliğini değil, niteliğini arttıracak SEO çalışmaları yapmak gerekiyor. Son kullanma tarihi geçmek üzere olan SEO çalışmaları ile web sitesinin yüksek arama hacimli kelimelerde üst sıralarda yer alması ve bu sayede daha fazla ziyaretçi çekmesi “şuan için” mümkün olsa da, bu ziyaretçi artışı firma sahiplerine ürün ve hizmet satışı olarak geri dönmediği için gelir artışı sağlamıyor.

Eski Usul SEO Çalışmaları

Eski usul bir SEO anlayışı ile herhangi bir ürün veya hizmetin daha da fazla satılmasını sağlamak, artık çok daha fazla emek sarf etmeyi ve risk almayı gerektiriyor. Sosyal medya etkileşimini ve mobil kullanıcıları göz ardı ederek tamamen anahtar kelime ve sıralama odaklı bir SEO çalışması yapmak isteyenlerin izleyeceği yol haritası belli. Bu eski usul SEO çalışması için öncelikle anahtar kelimesi araştırmasına girişmek ve sonrasında da hangi arama terimlerinin popüler olduğunu saptamak gerekiyor. Popüler arama hacmine sahip olan anahtar kelimeleri bir de rekabete göre değerlendirdikten sonra nasıl bir SEO çalışması yapılacağı da az çok belli oluyor. Bu artık modası geçmek üzere olan SEO anlayışında, son olarak ilgili anahtar kelimeler için sayfalar ve linkler oluşturulur.

Bu şekilde ön çalışmanın tamamlanması ile anahtar kelimeler üzerinden SEO yapmaya başlanır ki, kısa süre içinde istenen kelimelerde yükselme sağlanır. İlk bakışta ilgili sayfaların hatırı sayılır oranda trafik getirdiği görülür ancak ürün satışları çok düşük olduğu için ziyaretçi sayısının hala az olduğu düşünülür. Firma sahibi sıralamaları kontrol ettiğinde hala sitesinin zirveye gelmediğini görür ki, aynı çalışmaların dozunu arttırarak daha da fazla ziyaretçi çekmesi gerektiği hükmüne varır. Şayet ilk sıraya yükselirse ilgili sayfalara daha fazla ziyaretçi geleceği için ürün satışlarının istediği seviyeye ulaşacağını zanneden firma sahibi, bu doğrultuda anahtar kelimeye odaklanan SEO çalışmalarında gaza sonuna kadar basar. Bu da sonun başlangıcı olur…

Anahtar Kelime Odaklı SEO’nun Problemi

Yukarda bahsettiğim durum, bugüne kadar sayısız firma sahibinin karşılaştığı ve hala da karşılaşmaya devam ettiği bir kısırdöngü. Yapılan çalışma asla yeterli bulunmadığı için daha da fazla yükselmek için sadece belirli kelimeler üzerinden SEO yapılması ve dozun da sürekli arttırılması, Google’ın yapılan suni çalışmayı fark etme süresini daha da kısaltır. Sonuç olarak bir anda tepetaklak olan site üst sıralara kalıcı olarak veda eder. Zira problemin sadece daha da yükselememesinde olduğunu düşünen site sahipleri ise her şeye sıfırdan başlayarak, aynı hatalı SEO çalışmalarını tekrarlar. Problem web sitesine yeterli ziyaretçi gelmemesi olmadığından, sitenin istenen kelimede birinci veya onuncu sırada yer alması hiçbir şeyi değiştirmez. İstenen kelimelerde yükselerek siteye daha fazla ziyaretçi çekmek, ziyaretçilerin %1’lik bölümü dahi satın alma eğiliminde olmadığı müddetçe hiçbir işe yaramayacaktır. Firmanın ilgili sayfalarını her gün sadece 100 kişi ziyaret edebilir ancak bu ziyaretçilerin %20’si ürün satın aldığında her gün 20 ürün satılmış olur. Aksi olması halinde istenen sayfalara her gün 1000 kişi girse bile satış oranı %1 bile olmadığından, firma her gün 10 ürün dahi satamaz. Sonuç olarak düşük ziyaretçi trafiğine ancak yüksek trafik kalitesine sahip olan site sahibi çok daha fazla para kazanır!

SEO Hedeflerinin Doğru Belirlenmesi

Farz edelim ki, spor ayakkabı satışı yapan bir firmanız var. Web sitenizde “kışlık spor ayakkabı, yazlık spor ayakkabı, kadın spor ayakkabı, erkek spor ayakkabı, ucuz spor ayakkabı” gibi onlarca sayfa oluşturmak ve bu kelimeler üzerinden binlerce link alarak SEO yapmak artık hem çok yüksek maliyetli hem riskli hem de düşük etkili bir tercih haline geldi. Bunun yerine sadece tek bir “spor ayakkabı” sayfanızın olması ve bu sayfa içinde firmanızın satışa sunduğu spor ayakkabı çeşitlerinin yer alması, işinizi ciddi anlamda kolaylaştıracaktır. “Spor ayakkabı” sayfanızı SEO ile “spor ayakkabı almakla ilgilenen” kullanıcılara tanıtmanız, çok daha ekonomik ve aynı zamanda karlı bir strateji olacaktır.

Onlarca farklı anahtar kelimeyi ilgilendiren tek bir kelimede sayfa değerinizi yükseltmek, çok daha geniş bir arama hacmine hitap ederek sadece birkaç kelimenin getireceği trafiğe mahkum kalmamanızı sağlayacaktır. Bu bağlamda en baştan doğru SEO hedeflerinin belirlenmesi, uzun vadede sitenizin sahip olacağı kaliteli ziyaretçi trafiğini de arttıracaktır. Onlarca kelimeye SEO yapmak için harcanan zaman, emek ve en önemlisi de paranın geniş hacimli ve aynı zamanda kaliteli trafik sağlayacak tek bir kelime için harcanması çok daha rasyonel bir karar olacaktır. Sürekli durmaksızın onlarca farklı anahtar kelime için içerik oluşturmak, sosyal medya kullanıcılarının ilgisini eski sayfalara çekmek ve içerik güncellemekle uğraşmak yerine tüm dikkatinizi tek bir alana odaklamaya çalışın.

SEO’da Başarı Trafiğe Endeksli Değildir

Herhangi bir anahtar kelimenin web sitenize ne kadar trafik getirdiğine bakarak, yaptığınız ve/veya yaptırdığınız SEO çalışmanın başarısını ölçmeniz mümkün değil. Geçmişte bu tür bir algıyla SEO uygulamalarının başarısı değerlendirilirken, bu anlayış her geçen gün biraz daha değişerek yerini yepyeni bir SEO sistematiğine bırakıyor. SEO ile kalıcı başarıyı, web sitenize hangi kelimeler üzerinden ne kadar trafik geldiğine bakarak yakalayamazsınız.

2 cevaplar

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir