Panda 4.0 Güncellemesinin Ardından

Google ve dolasıyla SEO dendiğinde dünyanın dört bir yanında akla gelen ilk isimlerden olan Matt Cutts 20 Mayıs’ta attığı tweetle, uzun zamandır beklenen kapsamlı güncellemenin adını koydu: Panda 4.0. Google algoritması her ne kadar biz farkında olmadan durmaksızın güncelleniyor olsa da, yıl içerisinde oldukça geniş içerikli güncellemeler oluyor ve bu güncellemeler kimilerini sevindirirken kimilerini de bir hayli kızdırıyor. Son devasa güncelleme olan Panda 4.0 Matt Cutts tarafından duyurulmuş olsa da, geniş içerikli bir açıklama yapılmaması kısa sürede pek çok spekülasyonu da peşi sıra getirdi. Acele ederek spekülasyonlar üzerinden güncellemeyle ilgili bir yazı yazmaktansa, suların durulmasını beklemenin daha doğru bir karar olacağı kanaatine vardık ve bir şeyler yazmayı da bu yüzden geciktirdik.

Birçoğumuzun alıştığı üzere güncellemenin arından geçen ilk birkaç gün irrasyonel gibi görünen ciddi sıralama dalgalanmaları oldu. Halihazırda web sitelerinin kıyılarına dalgalar ulaşıyor olsa da, okyanus sularının nispeten durulduğu yani dalgalanmaların oldukça çok daha küçük ölçekli olduğu söylenebilir. Güncelleme öncesi belirli sektörleri alakadar eden anahtar kelimelerle yapılan aramalarda ilk sayfaya olmasa da, üst sıralara spammer olarak nitelendirilebilecek sitelerin çıkması zaten yeni bir güncelleme olacağını işaret ediyordu. Panda 4.0 güncellemesinin ardından ABD merkezli SEO blogları ve web sitelerinde güncellemenin kaliteli ve özgün içerik yayıncısı olmayan web sitelerini cezalandırmak için yapıldığıyla ilgili yazılar yayımlandığından, yerli sitelerde de ertesi günden itibaren benzer başlıklarla benzer açıklamalar yayımlanmaya başladı. Şuan bile onlarca sitede Penguen 4.0 güncellemesinin kaliteli içeriği ödüllendirmek için yapıldığına dair yazılara rastlayabilirsiniz.

Peki, güncelleme gerçekten de kaliteli içerik yayıncısı siteleri ödüllendirme amacını mı taşıyordu ve bunda ne kadar başarılı oldu?

Penguen 4.0 Güncellemesi Ne Kadar Önemli?

Güncelleme öncesinde E-Bay gibi dünya devi markaların da aralarında olduğu ve genel olarak karının büyük bölümünü ABD’li internet kullanıcıları üzerinden elde eden sitelerde ciddi düşüşler yaşanmaya başladığı görüldü. ABD’li webmaster ve SEO uzmanları belirli kelimelerde dominant olan sitelerin ilk sayfadan 3. sayfaya kadar gerilemesiyle ilgili pek çok teori üretiyordu ki, Panda 4.0 güncellemesi geldi. Penguen 4.0, birçok şeyin değiştirildiği birincil bir güncelleme olduğu için bir hayli önemli. Güncelleme öncesinde yaşanan dalgalanmalardan yola çıkılarak pek çok SEO uzmanın birleştiği nokta, yeni Penguen güncellemesinin “kaliteli bir yayın içeriği ve backlink profili” olmayan siteleri elemek için yapıldı.

Şuan dahi hemen her yerde yeni Penguen algoritmasının temel işlevinin içerik kalitesini öne çıkaran ve özgün olmasına karşın “yazmak için yazılmış” içerikleri yayınlayan sitelere ceza kesme amacını güttüğü düşünülüyor. Daha önce yayınlanan içerikleri özgün kelimeler kullanarak yeniden yazan yani webmaster camiasında Re-Write denen taktikler ile özgün içerik yayıncısı “gibi” görünmeye çalışan web sitelerinin yeni güncelleme sonrası işi daha da zorlaşmış oldu. Güncellemenin önemli noktalarından biri de, backlink profilli kaliteli olmayan web sitelerine ceza kesmek.

Ancak ne var ki; değil yüzler ve binlerce, on binlerce backlinki olan web sitelerinin tüm bu linklerin ne kadarını Google’ın istediği veya belki de hayalini kurduğu şekilde organik olarak aldığıysa hala koskocaman bir soru işareti olmaya devam ediyor. Backlink ve içerik kalitesine odaklanan yeni güncelleme sonrasında küresel markaların web sitelerinde dahi 20-30 sıraya varan düşüşler yaşandı. Penguen 4.0 önemli olmasına önemli ancak hala SEO çalışmalarının özünde olan backlink çalışmalarının “mantığına aykırı” bir düzenleme olmuş gibi görünüyor. En azından şimdilik…

Güncellemenin Lokal Aramalar Üzerindeki Etkisi

Backlink ve içerik kalitesiyle ön plana çıkan sitelere ödül verme maksadı güdülerek gerçekleştirilen ve bunu ne derece başardığı şuan için soru işareti olmaya devam eden Penguen 4.0 güncellemesi, lokal bazlı aramalara da bir düzenleme getirmeye çalışıyor. Yiğidi öldürüp hakkını vermek gerekirse yeni güncellemenin içerik ve backlink kalitesini belirleme konusunda beklentilere “henüz” yanıt verememiş olmasına rağmen lokal aramalarda daha efektif sonuçlar elde edilmesini sağladığı da bir gerçek.

Bölge bazlı arama yapan ziyaretçiler düşünülerek oluşturulan sayfaları algılamakta daha fazlasını vaat eden yeni algoritma, Google hesaplarıyla oturum açılarak yapılan aramalardaysa haritalardan aramayla ilgili Google Plus profilli paylaşımlarına kadar çok daha geniş içerikli veri akışı sağlıyor. Panda 4.0, daha önce de önemli olan lokal arama odaklı On-Page (Site-içi) SEO düzenlemelerinin daha da fazla dikkat edilmesi gereken bir konu haline dönüşmesini sağladı.

Penguen 4.0 Sonrası Ayakta Kalan Siteler

Yeni güncellemenin içerik kalitesiyle ön plana çıkan siteleri ödüllenme amacına sahip olduğu söylenmesine karşın güncellemenin ardından ayakta kalan veya ilk sayfaya gelen siteler arasında hala “parazitlerin” olduğu görülüyor. Bunun haricinde en önemlisi backlinklerin kaliteli olmasından söz edilse de, herkesin bildiği üzere istediği kelimelerde ilk sıralara yerleşen web sitelerinin oldukça büyük bir bölümü aldığı linklerin tamamını kendi yönetiyor ya da bu işi yapacak SEO danışmanlarıyla çalışıyor. Google web sitelerinin doğal yollarla link almasını arzu etse de, hala herhangi bir Blog yayıncısının veya site sahibinin yayın içeriğinde bir siteden bahsederken linkleme yapmadığı gerçeği de karşımızda duruyor. Kaldı ki binlerce linki olan bir sitenin, bu linklerin %90’ına yakını tıpatıp aynı kelime üzerinden “doğal bir şekilde” almış olduğunun düşünülmesi de olsa olsa saflık olur.

Güncellemelerin farklı amaçlara hizmet ettiği söylense de, hala tamamına yakını kendi yönetiminde olan linkleri olan web siteleri kaliteli linkler vermeye devam ettiği sürece zirveye oymayı sürdürüyor. Kaynak siteler üzerinden istenen kelimelerden “bizzat” veya SEO firmaları tarafından çıkılan linkler dışında ilk sıralara çıkmak ve kalıcı olmak için hala başka bir seçenek yokmuş gibi görünüyor. Ancak yeni güncelleme bu SEO çalışmalarıyla zirvede kalmak için daha fazla link almak yerine, daha kaliteli linkler almanın önemli hale gelmesini sağladı. Binlerce linkin işlevini artık yüzlerce, yüzlercesinin işlevini ise onlarca “kaliteli” link görebiliyor.

Güncelleme ne derse desin hala istenen kelimelerde yükselmek için on binlerce farklı web sitesinin kendi kendine, üstelik tam da istediğiniz kelimeler üzerinden ve doğru şekilde link vermesi beklemek yerine bunu kendinizin veya SEO danışmanınızın yapması gerekiyor. Zira onlarca etken faktör olmasına rağmen düğümü açan, dönüp dolaşıp backlinkler olmayı sürdürüyor…

0 cevaplar

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir