Link İnşasının Altın Kuralları

Hatırı sayılır bir takipçi kesimine sahip olan Moz Blog’un yazarı Cyruss Shepard’ın link inşasıyla ilgili yayınladığı videoyu sizlerle paylaşıyoruz. Link inşasının günümüzün SEO anlayışında hala önemli bir yere sahip olduğundan bahseden Shepard, birçoğunun düşündüğünün tamamen aksine link inşasına önem vermeden başarılı olunamayacağını söylüyor. Shepard videosunda link inşasıyla ilgilenen siteler ile konuyu önemsemeyenler siteleri iki ayrı basketbol takımı olarak örnekliyor. Link inşasını doğru şekilde yapan sitelerin her zaman maçı kazanacağını, ilgilenmeyenlerinse Google’ın keseceği cezalar yüzünden sahayı yenik terk edeceğini belirtiyor.


Cyruss Shepard’ın SEO çalışmaları açısından çok büyük öneme sahip link inşasıyla ilgili videosunda bahsettiklerinin herkes tarafından anlaşılması gerektiğini düşünüyoruz. Bu sebeple sizler için video içeriğini Türkçeye çevirdik ve önem arz eden konuları başlıklar halinde geniş bir makale haline getirdik.

Link İnşası ve SEO

SEO ile ilgili başlıkların en önemlilerinden biri olan link inşasından bahsedeceğimiz bu yazıda, webmasterların ve firma sahiplerinin genellikle temkinli yaklaştığı link inşasında dikkat edilmesi gereken noktalara göz atacağız. Geçmişte yapılan hataların ağır faturalarını ödemek zorunda kalan birçok site sahibi link inşası konusuna temkinli yaklaşmaya veriyor ve son derece yanlış bir düşünceyle değişen Google algoritmasıyla birlikte link inşasının artık önemsiz bir detay olduğunu söylüyor. Hala Google algoritmasının “devasa” bir bölümü link inşasıyla ilgiliyken webmasterların ve site sahiplerinin link inşasıyla ilgilenmek tamamen vazgeçmesi ise büyük bir potansiyeli değerlendirme fırsatını ellerinin tersiyle itmeleri demek oluyor. İnsanlar link inşasının artık önemsiz olduğunu düşünüyor ve bu konuyla ilgilenmiyor çünkü link inşasının kurallarını bilmiyor.

“Kurallara göre oynarsanız” doğru link inşası ile SEO yarışında er ya da geç kazanırsınız. SEO çalışmalarıyla ilgilenmeye başladıktan kısa süre sonra hayal kırıklığına oynayan, istediği başarıyı elde edemediği gibi Google sıralamalarında daha da gerilere düşen birçok insan, link inşası konusuyla gerektiği gibi ilgilenmediği için yarışta gerilere düşüyor. Google’ın bir hata olarak gördüğü ve ceza kesmekte hiç mi hiç tereddüt etmediği konulara dikkat edilmesi halinde artan bir ivme yakalamak işten bile değil ki, hepimiz istediği de zaten bu değil mi?

SEO yarışından kopmamak, rekabetin bir parçası olmak isteyen herkesin link inşası gibi büyük önem arz eden bir konuyla yakından ilgilenmesi lazım. Eğer link inşasının kurallarını doğru şekilde anlarsanız, oyunu kuralına göre oynayamaya başlayabilirsiniz! Geçmişte dijital dünyada Google gibi bir otorite olmadığı için insanlar link inşa ederken işine ne yarıyorsa onu yapıyorken, Google algoritmasının standartları belirlemesi ile artık oyunu kurallarına göre oynamamak gibi bir lükse kimse sahip değil. Bugün neyin işe yaradığıyla ilgilenerek kısa süreli başarılar elde etmeye çalışanlar, suni bir yükselişin ardından bir daha geri dönmemek üzere ilk sıraları kaybediyor. SEO çalışmalarıyla uzun süreli başarı sağlamak isteyenlerin bugün işe yarayanlarla değil, yarın işe yaracaklarla ilgilenmesi gerekiyor.

Anchor Textlerinize Dikkat Edin

Öncelikle link inşa ederken yapmaktan ekseriyetle uzak durmanız gerekenlere göz atalım. Bunun içinse Google algoritmasının nereye baktığını, baktığı yerdeki verileri neye göre değerlendirdiğini anlamanız lazım. Büyütecinizi odaklamanız gereken ilk yer, kontrolünüzde olan linkler. Widget linkler, Blog ağları, profil imzası linkleri gibi web sitelerini işaret eden tüm linkler anchor text yoğunluğunuzu belirler. Google algoritması da zaten web sitelerinin anchor text üzerinden aldığı linklerle oldukça yakından ilgilenir.

Şimdiden şunu söyleyebilirim ki; Google’ın gelecekte alacağınız yeni linkler yüzünden sitenize keseceği cezaların büyük bir bölümü, anchor text yoğunluğunuzu olumsuz yönde etkileyen kalitesiz linklerle ilişkili olacaktır. Bu sebeple sitenizi işaret eden anchor textleri doğru şekilde yönetmeniz çok önemli.

Link Kabul Ederken Temkinli Olun

Sitenizi işaret eden bir linklerin, link yapısı doğru şekilde inşa edilmiş ve kullanıcı dostu bir web sitesindeki popüler bir sayfadan çıkması ile “çöplüğe dönüşmüş” forum başlığındaki bir profil imzasındaki anchor text üzerinden gelmesi arasında dağlar kadar fark vardır. Özellikle widget linkler, Blog yorum linkleri, forum profil imzaları gibi kalitesi tartışmaya açık olan linkleri kabul ederken ekstra dikkatli olmanızda yarar var. Sitenizin link profilini genişletmek isterken seçici olmanız, nicelik kadar niteliği de düşünmeniz lazım. Çok fazla anchor text manipülasyonu yapmanız Google’ın gözünden kaçmayacak, bu strateji kısa vadede başarılı olmanızı sağlasa dahi –ki genellikle sağlamaz- uzun vadede ciddi sıralama kayıpları yaşamanız kaçınılmaz olacaktır.

Anchor Text Manipülasyonu Yapmayın

Kimseden anchor text istemeyin ve sitenizin link yapısını suni müdahalelerle Google gözünde daha sevimli hale gelecek şekle sokmaya çalışmayın. Anchor text yoğunluğunu belirli anahtar kelimelere odaklanarak ideal hale getirmeye çalışmanın sonu yoktur. Çünkü buna kafa yormaya bir defa başlarsanız, ne kadar uğraşırsanız uğraşın işlerin kontrolünüzden çıkmaya başladığını ve anchor text yoğunluğunuzu bir türlü istediğiniz gibi ayarlayamadığınızı görürsünüz. Uzun vadede insanlar sitenize nasıl link vermek istiyorsa o şekilde vereceğinden, siz ne kadar uğraşırsanız uğraşın işinize yaramayacak kelimeler üzerinden de linkleriniz olacaktır. Kendinize bir “model” oluşturmaya çalışarak, “bu kelime işime yarıyor, bu yaramıyor” şeklinde müdahalelere başladığınızda, olumlu ya da olumsuz bu dışardan müdahale Google için bir manipülasyon olacaktır. Zira binlerce linkin işaret ettiği bir web sitesinin tüm bu linkleri sadece birkaç kelime üzerinden alması mümkün değildir.

Müdahaleden ne kadar uzak durursanız, sitenizin link profili de o kadar doğal olacaktır. Bırakın sitenize kim nasıl link vermek istiyorsa o şekilde versin. Bu linkler bazen no-follow linkler, bazen hiç işinize yaramayan linkler olabilir ama sonuçta her zaman doğal bir link yapınız olacaktır.

Site-wide Linklere Dikkat

Genellikle sitelerin sidebarlarında veya footer bölümlerinde yer alan site-wide linkler, kısaca her sayfadan görülebilen linklerdir. Navigasyon amaçlı olanlar hariç, yıllardır birçok webmasterın daha fazla trafik sağlamak üzere başvurduğu bu yöntem aslında doğru kullanılmadığı takdirde web sitelerine ciddi şekilde zarar verebiliyor. Google algoritması gözünde, ana metin kalıbında bulunan linklere nazaran site-wide linklerin değeri daha az olabiliyor. Tamamen editoryal bir yapıya sahip olan metinlerin içine gömülen linklerin tamamen bilinçli bir şekilde yerleştirildiğinden emin olan Google algoritması, site-wide linkleri ısrarla gözüne sokulmaya çalışan linkler olarak algılayabiliyor. Bu konuda istisnalar da olmasına karşın bu tür footer ve sidebar linkleriyle SEO yapmaya çalışmanın ilk tercihiniz olmamasında fayda var.

Link İnşasına Devam

Google yanlış yapıldığında ceza kesmeyi affetmiyor diye link inşasından vazgeçmeyin. Bir bütün olan SEO’nun hala en önemli bileşenlerinden biri olan link inşasıyla aktif bir şekilde ilgilenmek, nerede yanlış yaptığınızı öğrenerek gelecekte bu hataları tekrarlamamanızı ve bu sadece çok daha başarılı olmanızı sağlayacaktır. Link inşasında dikkat etmeniz gereken temel noktanın her zaman “dengeli bir dağılım” olduğunu unutmayın.

Dengeli Dağılıma Odaklanın

Aktif olarak link inşasıyla ilgilenen herkes, linklerinin her zaman belli bir dağılım dengesinde sahip olmasını sağlamalı veya en azından bunu yapmaya çalışmalıdır. Web sitenizi işaret eden linklerin hangi kelimeler üzerinden geldiği ve bu kelimelerin dağılım çeşitliliği, link profilinizin de doğallığını belirleyecektir. Sitelerin link profilinin mümkün olduğunca organik yapılı olması, bizim TamSEO+ olarak müşterilerimize sunduğumuz hizmetlerde de zaten en çok önem verdiğimiz konulardan biri.

Nasıl ki sitenizin içeriğinin niteliği genişledikçe daha fazla trafik potansiyeline sahip oluyorsanız, link profilinizin dengeli bir dağılıma sahip olması da SEO çalışmalarıyla daha başarılı olmanızı ve sonuç olarak aynı şekilde trafiğinizi arttırmanızı sağlar. Zaten link profilinin dengeli bir dağılıma sahip olması ile içerik hacminin artması birbiriyle oldukça yakından ilişkili konulardır. Bu yakın ilişki çoğu insanın gözünden kaçtığından SEO bağlamında yapılan çalışmalara karşın istenen başarı sağlanamamaktadır.

Link Değeri ve Trafik Kalitesi Arasındaki İlişki

Aklınızdan hiçbir zaman çıkartmamanız gereken önemli konulardan biri de, sitenizi gösteren linklerin kalitesi ile ziyaretçi trafiğinizin kalitesinin birbiriyle ilişkili olduğudur. Zira yayın içeriğiyle binlerce insanın “bir şeyler okumak” için ziyaret ettiği bir siteden çıkan link üzerinden sayfanıza gelen ziyaretçiler, web sitenizde de okuyacağı “yani uzunca zaman geçireceği” içerikler bulmayı bekler. İnternet kullanıcılarının 15-20 saniye zaman geçirdiği bir sayfadan sitenize link çıkışı yapılması, bu link üzerinden gelen trafiğinizin de kısa soluklu olacağı manasına gelir. Örneğin; Vikipedia gibi herkesin “bir şeyler okumak, yeni şeyler öğrenmek” için ziyaret ettiği bir mecradaki linkten sayfanıza gelen ziyaretçilerin sitenizde uzun süre geçirme potansiyeli çok daha yüksek olacaktır. Zaten Google algoritması da linklerin kalitesini bu şekilde değerlendirmektedir.

Linklerin değeri doğrudan sitenizi işaret eden linklerin niteliğiyle ilgilidir, niceliğiyle değil. Sitenize gelen kaç tane link olduğundan ziyade, daha kaliteli trafik için gelen bu linklerin niteliğiyle ilgilenmeniz çok daha yararlı olacaktır. Önem arz eden bir diğer konuda, sitenize gelen linkin sahibi olan web sitesi ile sizin siteniz arasındaki konsept uyumudur. Otomobil parçaları satışının yapıldığı bir web sitesini işaret eden linkin, SEO Blogu üzerinden gelmesi ile bir otomobil bloğu üzerinden gelmesi arasında büyük fark vardır. Otomobil bloğundan gelen linkin sağlayacağı trafik kalitesi, SEO bloğundan gelen linke nazaran çok daha fazla olacaktır.

Nofollow Alışkanlığı Edinin

Nofollow, zar zor edinilen linklerin geri çevrilmesiyle büyük bir fırsatın kaçırılması olarak görüldüğü için çoğu webmaster ve site sahibinin pek de sıcak bakmadığı bir konu. Ancak ne var ki, nofollow ettiğiniz inkler zaten SEO bağlamında işinize yaramayan linklerdir ve sitenize uzun vadede tahmin ettiğinizden de daha fazla zarar verebilir. Google’ın PageRank hesaplamalarında dikkate dahi almayacağı linklerle yola ağır aksak devam etmek yerine elinizi korkak alıştırmayın ve az ama kaliteli linkle yolunuza devam edin. Google algoritmasının nofollow ettiğiniz linkleri de gözden kaçırmadığını da unutmayın. Google’ın veritabanı oluşturmak için nofollow linkleri de incelediğini biliyoruz. Yine de “kaliteli olmaması durumunda”, sayfadaki her linkten çıkış yapılmasına ve PageRank hesaplamalarına katılmasına gerek yok.

2 cevaplar
  1. Berke
    Berke says:

    site-wide linkler bence en tehlikelisi. Tag’lerden tutun da arşiv sayfalarına kadar her taraftan backlink gelmesi spam olarak algılanıyor artık. Bu yüzden footer linkler son güncellemelerden sonra bitti diyebiliriz.

    Cevapla

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir