Google Hummingbird Algoritması

Geçtiğimiz hafta nihayetinde ülkemizde de planlandığı üzere devreye giren Google’ın yeni nesil algoritması Hummingbird, geleceğin SEO anlayışını şekillendirmek üzere atılmış oldukça büyük bir adım. Küçük bir güncellemenin ötesinde Google üzerinden yapılan aramaların yaklaşık olarak “%90’ını etkileyecek olan” yeni algoritma ile ilgiliyse hemen herkesin aklında soru işaretleri var. Webmasterların hala metodolojisini çözmek ve dinamiklerini tam manasıyla kavramak için uğraştığı yeni Google algoritmasıyla ilgili şuana kadar kimse kesin ifadelerde bulunamıyor olsa da, Hummingbird güncellemesiyle ilgili temel hatlar da yavaş yavaş belli oluyor.

SEO çalışmalarının seyrini kökten değiştiren yeni Google güncellemesi, dijital dünyadaki neredeyse tüm pazarlama stratejilerinin de yeniden şekillendirilmesine yönelik atılmış büyük bir adım. Yeni güncellemenin dijital dünyada özellikle SEO ile ilgilenenler ve dijital pazarlamacılar için çok büyük strateji değişimleri manasına geldiğini hatırlatarak, Google’ın 15. yaşını kutlayan yeni algoritmanın bugünden yarına hangi noktalarda köklü değişimler yaptığına çok yönlü bir şekilde bakalım.

İnternetin Kalbi Mobil Dünyada Atıyor

Akıllı telefonların hemen herkes tarafından kullanılması ile birlikte Google üzerinden yapılan aramaların “neredeyse %50’sinin mobil olarak yapılması”, yeni Hummingbird algoritmasında da mobil kullanıcılarının arama alışkanlıklarına cevap vermeye yönelik büyük değişmeler yapılmasına sebep oldu. Gelecek bir anlamda mobil internet demek olduğundan, Google artık akıllı telefon kullanıcılarının yapacağı “sesli aramalara” da esnek bir şekilde yanıt verebilecek değişimlere ihtiyaç duydu. Ayrıca yakında hemen herkesin gözünde göreceğimi Google Glass teknolojisinde de kullanıcıların Google üzerinden yapacağı tüm aramaları sesiyle yönlendirmesi, arama motorunun da insanların dil kullanma alışkanlıklarını algılamasını gerektirdi.

Bu doğrultuda çıkılan oldukça uzun bir yolculuğun yalnızca ilk adımı olan Hummingbird güncellemesi, özellikleri dur durak bilmeden gelişen akıllı telefonların kullanıcı sayısı da katlanarak arttığı için geleceğin internet alışkanlıklarına uyum sağlanmasına yönelik bir değişim. Söz konusu restoranlar, kafeler, barlar olduğunda Google üzerinden yapılan aramaların %50’den de fazlası akıllı telefonlar aracılığıyla yapılıyor. Geleceğin internet dünyasının şüphe götürmez bir şekilde mobil teknolojilerin etrafında şekilleneceğini çok iyi bilen Google, bir nevi mobil cihaz kullanıcılarının nabzına göre şerbet vermeye çalışıyor.

 

Mobil İnternetin SEO Açısından Önemini Anlamak

Geleceğin internet dünyasının tamamen mobil teknolojilere odaklı olarak gelişeceğinin Google tarafından açıkça dile getirilmesi üzerine bugün SEO ile amatör ya da profesyonel olarak ilgilenen herkesin, dijital pazarlama stratejileri ve geleceğin SEO odaklı çalışmalarının mobil dünyayı ilgilendireceğini anlaması gerekiyor. Özellikle mobil dünyanın devi olan Apple’ın başarılı uygulaması Siri ile birlikte Apple kullanıcıları Google üzerinden yapacağı aramaları yazmak yerine pratik bir şekilde sesli arama özelliğini kullanmaya teşvik etmesi, arama motorlarının geleceğinde sesli aramaların çok büyük önemi olacağını gösteriyor. Siri günümüzde dünya genelinde en çok kullanılan mobil tabanlı sesli arama yazılımı olarak mobil cihaz kullanıcılarına çok büyük bir kolaylık sunuyor. Google ise insanların söz konusu teknoloji olduğunda her zaman seçimini pratiklikten yana yaptığını çok iyi bilmekte. Google Hummingbird algoritmasını devreye sokarken geleceğin arama motoru kullanım alışkanlıklarıyla daha uyumlu bir arama motoru geliştirmek kadar kullanıcılara “sezgileri daha güçlü ve çok daha basit şekilde kullanılabilen” bir arama motoru sunmayı da hedefliyor. Google Glass’ın hala birincil arabirimi olan konuşma girişi, Glass kullanıcılarının da çok yakında bütün aramalarını sesli olarak yapacağından dolayı Google bilhassa önem verdiği konulardan biri. Google uzun vadeli gelişim planlarının odağında sesli aramaların olması, algoritmanın da bu değişim süreci içinde adım adım mobil cihaz kullanıcılarına uyumlu hale gelmesini gerektiriyordu ve dolayısı ile bu değişimin ilk adımı olarak Hummingbird tüm dünyada devreye sokulmaya başlandı.

Doğal Dil Kullanımı ve Daha Kompleks Aramalar

Mobil cihaz sahiplerinin sesli arama özelliğini kullanılması ile birlikte insanların yazım dilinden çok daha farklı olarak günlük hayatta kullandığı dil ile Google üzerinden “daha kişisel bir metotla” arama yapması mümkün oluyor. Şüphesiz ki, kişinin konuşarak arama motoru üzerinden herhangi bir konuda arama yapması ile yazım dilini kullanması arasında adeta dağlar kadar fark bulunuyor. Google Hummingbird algoritmasıyla birlikte insanların yapacağı sesli aramalarda daha tutarlı sonuçlar görmesini sağlamaya çalışıyor. Sesin kullanılmasıyla bugüne dek bilinen Google aramalarının birçoğu da tarih olacağından ve yepyeni arama kriterleri ortaya çıkacağından, Google yeni algoritma güncellemesini bu doğrultuda dizayn ediyor. İnternet kullanıcılar artık bir ya da iki kelimelik kısa kelimeler yerine çok daha kompleks arama terimleri kullanabilecek ve bunu da konuşarak yaptığı için bu uzun arama terimlerini kullanmak çok daha basit olacak.

Google Kullanıcılarının Alışkanlıkları Değişiyor

Uzun zamandır arama motoru üzerinden yapılan aramaların niteliğine odaklanan Google, insanların artık birkaç kelimeden oluşan sorulardan ziyade uzun cümlelerden oluşan çok daha kompleks terimlere cevap aradığını fark etti. Birçok mobil cihaz kullanıcısı sesli aramalarında uzun bir cümle kurmayı ve çoğu zaman da Google’a doğrudan soru sormayı tercih ediyor. İnternet kullanıcılarının Google’ı sorularına yanıt verecek bir yapay zeka olarak görmeye başlaması, Google’ın da Hummingbird algoritması ile birlikte bu beklentiye yanıt vermesini gerektirdi. Yani artık internet pazarlamacılarının ve şüphesiz SEO ile ilgilenenlerin, internet kullanıcılarının arama alışkanlıklarını ve hangi sorularla hangi cevaplara ulaşmaya çalıştığını anlamak için kapsamlı çalışmalar yapması gerekiyor.

 

Kesin Sonuçlara Ulaşmak İçin Şematik Arama

Google’ın yeni Hummingbird algoritması ile hedeflerinin başında, internet kullanıcılarının yazarak ya da sesini kullanarak yaptığı aramalarda çok daha tutarlı sonuçlar görmesini sağlamak geliyor. Yeni şematik arama mantığı daha tutarlı sonuçlara ulaşılmasını hedeflerken, kullanıcıya sunulan arama seçeneklerini içerik dışında farklı kriterleri de göz önüne alarak yapıyor. Yani yeni algoritma yapılan aramalarda sadece web sitelerinin aramayla eşleşen içeriklere sahip olup olmadığına bakmıyor ve konum ya da güncellik gibi farklı kriterlere de “bir hayli önem veriyor”. Yeni algoritma kullanıcı hakkında daha fazla bilgi sahibi oldukça, yapılan aramayla eşleşen daha fazla özelliğe sahip olan site buluyor. Kullanıcıya ilk sırada sunulan web sitesi, kullanıcı hakkında sahip olunan bilgiye göre kişinin internet kullanım alışkanlıklarına ve ihtiyacına en fazla çözüm seçeneği sunabilen site oluyor. Yani Google’ın yeni algoritmasını kullananların daha kompleks arama terimleriyle daha tutarlı bilgiye ulaşabilmesini hedeflediği görülüyor. Bu da, uzun arama terimlerinin (longtail keywords) yeni algoritma ile çok büyük önem kazanacağını manasına geliyor.

İçerik Kalitesine Verilen Önem Değişmiyor

Yeni Hummingbird algoritmasının odağında daha tutarlı sonuçlar sunmak için arama motoru üzerinden yapılan daha uzun aramaları algılayabilmek olduğundan SEO ile ilgilenenlerin ve bilhassa internet pazarlamacılarının, hedef müşteri kesiminin hangi soruları sorduğunu ve bu soruları da “neye ulaşmak için” yönelttiğini anlaması çok büyük önem kazanıyor. Arama motoru kullanıcılarının daha kompleks aramalara yönelmesinin ardından yatan nedenle oldukça yakından ilgilenen Google, insanların bir ya da iki kelime yazarak çoğu zaman istediği içeriğe ulaşamadığını gördü. Sadece aranan kelimelerin bulunduğu içeriklere sahip olan web sitelerinin kullanıcının aradığıyla uzaktan yakından ilgisi olmayan içerikleri yayınlaması, Google kullanıcılarının da daha fazla terimle arama yapmak zorunda kalmasına sebep oldu.

Kullanıcının işine yaramayan bütün içerikler, “kişi için kalitesiz içerik” olduğundan dolayı arama motorunun da kişiye özel bir algıya sahip olması gerekti. Google üzerinden yaptığı arama ile erişim sağladığı herhangi bir içeriğin başlığı ile içerikte yazanların tutarsız olduğunu gören insanlar, aramalarını daha kompleks hale getirerek şansını yeniden denemeye başladı. Bunun üzerine de duruma el atması gerektiğini fark eden Google Hummingbird algoritmasını devreye soktu.

İçeriğin Bir Otoriteye Ait Olması

Google arama sonuçlarında sunduğu içeriklerin; güvenilir, bilgilendirici ve yapılan aramayla birebir alakalı olmasıyla günden güne daha da çok ilgileniyor. Böylece yayınlanan içeriğin konu hakkında gerçek anlamda bilgi sahibi olan bir otoriteye ait olması, yeni algoritmanın da içeriğin sahibi olan web sitesine daha fazla değer vermesine sebep olmakta. Bu doğrultuda sağlık konusunda herhangi bir arama yapıldığında Hummingbird algoritması, bir hekim olarak internetten “aktif şekilde içerik yayını yapan” kişinin web sitesine ya da bu kişinin dijital dünyadaki kimliğiyle içerik paylaşımı yaptığı web sitesine öncelik veriyor. Sağlığı ilgilendiren bir konuda otoritenin de bir hekim ya da sağlık kurumu olması, yapılan aramada da otorite kabul edilen tüzel ya da gerçek kişilere erişim sağlamanın daha kolay olmasını sağlayacak. Farklı konularda ise içeriği yazan “kişinin sosyal medyadaki etkinliği ve popülerliği, güvenilir web sitelerinden aldığı referanslar, kaliteli ve düzenli bir biçimde içerik yayını yapan sitelerde aldığı linkler önem kazanacak.

Google Plus Profillerinin Önemi

İçeriğin güvenilirliği konusuna Hummingbird algoritmasında özellikle dikkat eden Google, markanın uzun vadede kullanıcıların dijital kimliği olmasını hedeflediği Google Plus’a da büyük bir rol yüklüyor. İlk zamanlarında internet kullanıcılarının pek fazla ilgisini çekmemiş gibi görünen Google Plus konusunda inatçılığını sürdüren Google, yeni algoritmasıyla birlikte içeriğin Google+ profilleriyle ilişkilendirilmesine ayrıca ilgi gösteriyor. Bu ise içeriği yayınlayan tüzel ya da gerçek kişinin Google+ profilindeki çevrelerin, linklerin, paylaşımlara gösterilen ilginin ve etkinliklerin çok büyük bir öneme sahip olacağı manasına geliyor. Google’ın yayıncı imzası olarak görmeye başladığı Google Plus profilleri, yayınlanan içeriğin sosyal çevreyle paylaşılarak daha fazla ilgi görmesi ve kişinin Google’ın gözünde güvenilir bir içerik yayıncısı olarak algılanması noktasında daha da önem kazanıyor. Yazar olarak Google+ profili aracılığıyla yapılan paylaşımlara gösterilen ilginin artması ve insanların yayınlanan içerikleri daha da fazla +1’lemesi ile güvenilir bir yazar imajının oldukça kuvvetlendirilmesi mümkün.

1 cevap
  1. Selim
    Selim says:

    Hummingbird Adwordste Rekabeti Yüksek Ve Maliyetli Anahtar Kelimelere Filitre Uygulayan Bir Sistem.Sitelerimden Birinde Herhangi spam ve ceza sözkonusu olmadığı halde bazı kelimeler ile başlayan sayfaları silmemiş ama birebir aramada göstermiyor.Fakat sıradan kelimelere asla dokunmamış ilk sayfalardaki yerini koruyor.Hitlerini kaybeden sıralamada arkalara düşen bir çok sitenin aslında bir çoğunun tek suçu sitelerinde yüksek rekabet anahtar kelimelerin içermesidir.Bakın Google aramalarda saçma sapan sayfalar site demiyorum tuhaf boş sayfalar ilk sayfada çıkıyor aradığınız içerikle ilgili siteler 4-5.sayfalarda çıkıyor.Yok Kaliteli içerik yok backlinkmiş hepsi yalan.Bunu Fazla devam ettiremez Çünkü Bu Gidişle Türkiye Pazarını Kaybeder.

    Cevapla

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir