Birden Fazla Sitenin Çoklu SEO Yönetimi

Web sitenizin Google sıralamalarında yükselmesi ve kullanıcı dostu hale gelmesi için SEO çalışmalarının ne kadar önemli olduğundan, bugüne dek Tamseo olarak yayınladığımız pek çok yazıda son derece detaylı bir şekilde bahsettik. Peki ya sadece tek bir siteniz yoksa? Birden fazla web sitesine sahip olan ve bu siteleri kullanarak hem daha etkili hem de daha ekonomik SEO çalışmaları yapmak isteyenler?

Biz net bir şekilde fark etmesek de, Google’ın dur durak bilmeksizin güncellenen algoritması sahibi olduğunuz tüm web sitelerini sürekli inceliyor. Çok fazla web siteniz varsa ve eğer tüm bu sitelerinizin birbiriyle etkileşimi bulunuyorsa, yönetici olarak “yönetimsel SEO” stratejilerinize yönelmeniz büyük bir avantaj olabilir. Bütün sitelerinizdeki linkler ve içerik tamamen sizin yönetiminizde olduğu için akıllıca kurgulanmış bir yönetim stratejisiyle karlılık seviyenizi arttırabilirsiniz.

Google’ın geçtiğimiz sene gerçekleştirdiği geniş kapsamlı algoritma güncellemelerinin hedefleri arasında Adwords gelirlerini arttırmak olduğu gibi, web siteleri arasındaki “yönetimsel ilişkiyi” daha tutarlı şekilde belirlemek de vardı. Zira Google, pek çoğumuzun tahmin ettiğinden de daha fazla zamanı ve enerjiyi web siteleri arasındaki yönetimsel ilişkiyi saptamaya harcıyor…

Google Neden Yönetimsel İlişkiyi Önemsiyor?

SEO çalışmalarının mümkün olduğunca organik, uzun vadeli düşünülerek ve web sitelerine göre bireysel olarak yapılması gerektiğini her daim söylüyoruz. Sitedeki onlarca yazıda, doğallıktan uzaklaşan ve bilhassa link alışverişine dayanan uygulamaların seneler öncesinde kaldığını da defalarca belirttik.

Bazı site sahipleri ve bu kişilerin sitelerini yöneten webmasterlar, hala yönetimindeki sitelerden birbirine link vererek sitelerin arama motoru gözündeki değerini yapay bir şekilde yükselmeye çalışıyor. Şüphesiz ki, Google da bu durumdan haberdar. Dolasıyla algoritma güncellemeleri ile kimin, kaç siteye sahip olduğunu belirlemeyi hedefleyen Google, bu sayede suni etkileri belirlemek ve bu çalışmalarla yükselmeye çalışan tüm sitelere de cezayı kesmek istiyor. Çeşitli forum, sosyal medya araçları ve web siteleri üzerinden açıkça sahibi olduğu onlarca web sitesi ile link satmaya çalışan kişilerden medet umanları da unutmamak lazım…

Onlarca sitenin link profiline bakıldığında yüzler ve hatta binlerce link ilişkisi olduğu görülse de, tek bir kişinin kontrolünde olan bütün bu linklerin doğal olduğunu söylemek imkansız. Birbirini tanımayan yüzlerce web içerik editörünün, webmasterın ve site sahibinin kendi inisiyatifi ile verdiği linkler ile oluşan bir link profili ise tamamen organiktir ve zaten Google’ın arzu ettiği de budur.

Web sitenizin veya sitelerinizin Google sıralamalarında tamamen “organik” SEO çalışmalarının gücüyle yükselmesini ve kalıcı olmasını istiyorsanız, siz de her zaman bu tür doğal linkleri kabul etmelisiniz. Tamamen kendi kontrolünüzde olanları değil!

Birden Fazla Siteniz Olmasının Avantajları

Birden fazla site sahibi olanların dikkat etmesi gerekenlerden bahsettikten sonra karamsar bir tablo çizmeden hemen madalyonun diğer tarafına da bakalım. Birbiriyle ilişkili olan web sitelerinin SEO açısından inkar edilemez bir avantaja sahip olduğu kesin olsa da, önemli olan bu potansiyeli doğru şekilde değerlendirebilmek. Bazen Google’a tüm bu sitelerin sahibinin siz olduğunu bilhassa söylemeniz gerekebilir. Halihazırda kullanıcıların ve dolasıyla Google’ın gözünde değerli bir siteniz varken neden yeni sitenizde her şeye en baştan başlayasınız ki? Uzman bir SEO ekibinden hizmet almanız durumunda olduğu kadar hızlı olmasa da, sitelerinizin güç birliğiyle avantaj sahibi olabilirsiniz.

Firmanızın hizmet verdiği bölgeyi alakadar eden Google aramalarında avantaj sağlayan domaine sahip olan bir siteniz var. Yeni bir hizmet bölgesi için yepyeni bir site kurmak istiyorsunuz. Zamanında yoğun emek verdiğiniz ve karşılığını da ziyadesiyle aldığınız web sitenizden birkaç “kaliteli” link transferiyle doping etkisi sağlayabilirsiniz. Bu uygulama, sub-domainler de dahil olmak üzere bazen çok daha küçük ölçekli link transferiyle bile büyük fark yaratabiliyor. Sub-domainlerle kurulan bloglar güncelleme ve kurulum gibi konularda işlevsellik sunduğu için zaten pek çok site sahibinin ilk tercihi oluyor. Ancak önemli olan; sub-domain üzerinde kurulu olan blogun da en az asıl site kadar değerli olması.

Ticari işletmelerin web sitelerinde başta İngilizce olmak üzere birçok dilde içerik desteği sunuluyor. Bu yabancı dil içerikleri kimi zaman sub-domainlerde kimi zaman tamamı aynı sitede kimi zaman da çok daha düşük PR’li sayfalarda… Ama eğer Google’ın tüm bu sayfaların size ait olduğunu ve çok fazla emek harcadığınız ana siteyle aynı kaliteye sahip olduklarını bilmesini sağlarsanız, işler biranda değişecektir.

Dezavantajlar

Webmasterlar ile SEO ile amatör ya da profesyonel olarak uğraşanları en çok zorlayan konuların başında, link adaletsizliği geliyor. Birden fazla web sitesine sahip olanların link inşasında kendi sitelerinden faydalanması, Google’a göre bu tür bir imkanı olmayanlar veya bununla uğraşmak istemeyenler için adaletsizlik olarak görülüyor. Kullanıcılarının sadece tek bir web sitesinin sahibi olmasından ve tüm enerjisini de bu siteye yoğunlaştırmasından daha doğal bir durum yok. O zaman Siyah Şapka (Black Hat SEO) yöntemlere başvurmayan ve link inşa edecek onlarca sitesi de olmayanların günahı ne? Google çok fazla web sitesi olanlara adeta; “Kendi sitelerinize verdiğiniz linkler kadar neden size ait olmayan sitelere de link vermiyorsunuz?” diyor…

Birden fazla web sitesi olan ve sitelerini de SEO açısından kendine avantaj sağlayacak biçimde kullanmak isteyenlerin çok büyük bölümü, başkalarının sitelerine “herhangi bir karşılık beklemeden” verdiği linklerin kat ve kat fazlasını kendi sitelerine veriyor. Kim ne derse desin, bu bir gerçek! Siyah ve Gri Şapka SEO çalışmalarıyla hala Google’da ilk sırayı “garantileyen” birçok kişi bulunurken, bu işle uğraşanlar sahibi olduğu tüm web sitelerini Google’dan gizlemek için büyük bir çaba sarf ediyor. Bu ise sahibi olduğu yüksek PR değerli, eski ve popüler sitelerden link çıkarak yeni sitelerine SEO yapmak isteyenlerin çok dikkatli olması gerektiği anlamına geliyor. Zira Google, en ufak bir şüphede bile ceza kesmekte tereddüt etmiyor.

SEO’da “iç-linkleme” (interlinking) olarak ifade edilen yani sahibi olan tüm sitelerden çıkan linklerin birbirini işaret etmesi anlamına gelen çalışmalar, deyim yerindeyse bıçak sırtı… Google, toplam 10 sitesi bulunan bir firmanın sitelerinden çıkan linklere baktığı zaman sitelerin yalnızca birbirine link verdiğini görmek istemiyor. Bu aşamadaysa link inşası konusunun ne kadar önemli olduğu bir kez daha görülüyor. Bu tür bir iç-linkleme anlayışı ile değil yeni sitelerin kalitesini arttırmak, yoğun zaman ve emek sarf edilen yüksek PR’li sitelerin değerinin düşmesi dahi mümkün. Nitekim benzer uygulamalarla Google’dan ceza yiyen pek çok site sahibi olduğunu artık herkes biliyor.

Artık Yontma Taş Devri’nden kalmış sayılan, üzerinden onlarca köklü algoritma güncellemesi geçmiş SEO çalışmaları ile en değerli sitelerini çöpe atan binlerce site sahibi ve webmaster bulunuyor. İç-linklemenin “abartılması” ve bir manada “Rabbena hep bana” mantığının güdülmesi, her şeyi kaybettikten sonra yepyeni bir domain ile sıfırdan başlamak zorunda kalınmasına neden oluyor. Ve hepimiz çok iyi biliyoruz ki, başlangıçlar her zaman zordur!

Sadece kendi sitelerine abartılı şekilde link veren ve Google’dan cezayı yiyenler, sıfırdan başlamak adına yeni bir domain almanın yanı sıra backlinklerini de temizlemeye başlıyor. Ancak ne var ki, URL de dahil olmak üzere hemen her şeyin temizlenmesine karşın Google “bir şekilde” aynı siteyle karşı karşıya olduğunu anlıyor. Eğer Google’ın bu uygulama dinamiğini tam olarak kavrarsanız, çoklu SEO yönetiminde doğru adımları atarak rüzgarın sizden yana esmesini sağlayabilirsiniz.

Dikkat Edilmesi Gereken Muhtemel Sorunlar

En baştan söylemekte fayda görüyorum ki; çoklu SEO yönetiminde Google’ın hangi uygulamalara kesin olarak ceza kestiğiniz bilmiyoruz. Sadece bizler değil, Google’ın kendisinden başka kimse bunu bilmiyor. Ama elimizde birkaç ipucu var…

Geleneksel olarak Google’ın; site sahibinin kim olduğuna, herkesin rahatça ulaşabildiği “Whois” kayıtlarına, IP adreslerine ve hosting bilgilerine bakarak çoklu site yönetiminin suiistimal maksadıyla kullanıldığına karar verdiğini biliyoruz. Tamamen ücretsiz olarak tarayıcı üzerinden kullanılan onlarca araçtan herhangi biriyle, istediğiniz sitenin yönetimsel ilişkisi hakkında fikir edinmeniz mümkün. Güvenilir bir araç kullanılması durumunda kolayca herhangi birinin sahibi olduğu tüm sitelerin birbiriyle olan ilişkisi; Google Analytics ve Adsense kodlarından aynı IP adresine sahip sitelere kadar öğrenilebiliyor. Bildiğiniz üzere internette bu tür bilgilerin tamamı, tüm kullanıcılara açık şekilde paylaşılıyor. Herhangi bir sitenin Google Analytics veya Adsense kodlarına ulaşmak için hiçbir şey yapmanıza gerek yok çünkü tüm bu bilgi, sitenin kodlarına zaten kayıtlı bir şekilde duruyor.

Google’ın dijital dünyadaki en geniş link kataloğuna sahip olduğunu unutmayın. Bizler dahi bu tür bilgilere internet üzerinden kolayca ulaşabilirken Google’ın yani Majestelerinin, kimsenin sahip olmadığı tüm bu verileri analiz ederek web siteleri arasındaki yönetimsel ilişkiyi fark edememesi mümkün mü? Tabi ki, değil. Dolasıyla web sitelerinizin kodlarına ne yazdığıyla ve ortak bilgilerin içeriğiyle ilgilenmek, kesinlikle dikkat gereken bir konu. Buradaysa site-içi optimizasyon (On-Page SEO) devreye giriyor.

İçerikten Kaynaklanan Hatalar

Dikkat edilmesi gereken en önemli konulardan biri olmasına rağmen webmaster ve site sahiplerinin birçoğu tarafından önemsenmeyen içerik hataları, aslında düşünenden çok daha kritik sorunlardır. Temel olarak sitelerin içeriğinde “gözden kaçan” benzerliklerden kaynaklanan bu hatalar, binlerce sayfalık içerik söz konusu olduğu için kompleks bir probleme dönüşme potansiyeline sahiptir. Çok önemli değilmiş gibi görülmesine rağmen Google örümceklerinin gözünden hiçbir şeyin kaçmadığını unutmamakta fayda var.

Onlarca siteniz olduğu için sadece iki sitenizdeki birbirine göz kırpan veya tamamen aynı olan içerikler gözünüzden kaçabilir ki, bu Google’a siteler arasında yönetimsel ilişki olduğu konusunda oldukça sağlam bir ipucu vermeniz demektir. Kayıt formaları, Analytics kodları derken biraz oradan biraz buradan benzerlik göstermeye başlayan içerik, çok büyük sorunlarla karşılaşmanıza sebep olmasa bile sitelerinizin değerini azaltabilir. Ancak eğer sitenizi içeriği tamamen aynı kalacak şekilde ceza almaması için oradan orada “sürükleyip” duruyorsanız, ateşle oynuyorsunuz demektir.

Birden fazla site sahibi olanların içerik konusunda her zaman dikkatli olması gerekirken, Google’ın metinler kadar görsel tanımlaması konusunda da oldukça başarılı olduğunu unutmamak lazım. (Görsellere ilişkin SEO çalışmaları konusunda daha fazla bilgi için SEO Rehberi sayfamıza göz atmanızı tavsiye ederim) Farklı sitelerde yer alan iki farklı görselin aynı olması, sitelerin aynı kişiye ait olduğunun veya aynı webmaster tarafından yönetildiğinin belirtisidir.

Bunlar dışında Google’ın sahibi aynı olan web siteleri arasındaki yönetimsel ilişkiyi belirlemek için dikkate aldığından kesin olarak emin olmadığımız faktörler de var.

Web sitelerini ziyaret ettiğinizde genellikle aynı CSS kayıtlarını, JavaScript dosyalarını, formatı ve hatta aynı WordPress temalarını görürsünüz. Şuan için bu unsurların kesin biçimde etken faktör olduğunu söylememizin mümkün olmadığını tekrar hatırlatmak istiyorum ama daha detaylı düşündüğümüzde, bu ihtimal pek de mantıksız gelmiyor. CSS, JavaScript, format, WP teması gibi unsurlar da pekala Google’ın zeki algoritmasının gözünden kaçmıyor olabilir. Önlem almanın bir zararı olmayacağından, bu tür “detay gibi görünen” konularda da dikkatli olmakta yarar var.

1 cevap
  1. Uğur Uğurcan
    Uğur Uğurcan says:

    Birçok sitem var benimde ve bunların birbirine linklendirmesi yapılırken çok abartıya kaçmamak gerektiği ve bunların dengesini başka sitelere link vererek sağlanması gerektiğini çok iyi bir şekilde vurgulamışsınız güzel yazı teşekkürler…

    Cevapla

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir