Tam SEO Arama Motoru Optimizasyonu Rehberi’ne hoşgeldiniz. Bu rehberi hazırlama amacımız tüm web yöneticileri için faydalı bir rehber, yol gösterici olması. Bu rehberde yer alan tüm konular başta Google olmak üzere Yandex, Bing ve Yahoo arama motorlarında faydalı olacak, genel kabul görmüş kurallardan meydana gelmektedir. Oluşturmuş olduğumuz SEO Rehberimizde aynı zamanda sosyal medya sitelerinde de fark yaratmanız ve ekstra ziyaretçi kazanabilmeniz için yararlı ipuçları bulunmaktadır.

Web sitenizin türü, Haber, E-Ticaret, Video, Blog ya da Kurumsal olabilir, fakat aşağıda yer alan optimizasyon konuları her türlü web sitesinin işine yarayacak türdendir. Umuyoruz ki oluşturmuş olduğumuz rehber web sitenizi geliştirmeniz için size güzel fikirler verecektir.

İnternet üzerinde hem Google’ın hem de diğer arama motorlarının yayımlamış olduğu Arama Motoru Optimizasyonu rehberleri mevcut, elbette bizim blogumuz olan Tam SEO üzerinde de Arama Motoru Optimizasyonu kategorimizde SEO konusunda çok çeşitli konular üzerine yayımlanmış makaleler de bulunuyor.
Fakat Tam SEO ekibi olarak biz Arama Motoru Optimizasyonu konusunda tüm dikkat edilmesi gereken konuları bir araya getirip, güncel bir SEO Rehberi oluşturmanın bu konuyla alakalı olan herkese kullanışlı ve en önemlisi günümüz şartlarına uygun güncellikte bir kaynak oluşturmanın fayda sağlayacağını düşündük.

Bu rehberin sağlıklı bir kaynak olabilmesi adına çelişkili ya da tartışmalı konulara değinmemeye özen gösterdik. Her bir maddeyi kendi web siteniz üzerine uygulamanız size muhakkak fayda sağlayacaktır.

Arama Motoru Optimizasyonu’nun Tanımı ve Temelleri

Arama Motoru Optimizasyonu, daha çok kullanılan kısaltma adı ile birlikte SEO bir web sitesinin arama motoru dostu hale getirilebilmesi için yapılan çalışmaların tümüdür. SEO konusunda gerçekleştirilen çalışmalar genel olarak web sitenin daha hızlı ve kolay taranmasını, indexlenmesini, arama sonuçlarında daha iyi sıralamalarda bulunmasını sağlar. Şimdi Arama Motoru Optimizasyonu konusunda yapılması gerekenlere konu konu değinelim.

Özgün, Doğru Sayfa Başlık ve Açıklamaları Oluşturun

Google'da "Mobil SEO" Araması

Gördüğünüz üzere Google üzerinde “Mobil SEO” Araması yapıldığında sayfamızın başlığı ve açıklama bölümünde geçen “Mobil SEO” Anahtar kelimesi koyu olarak beliriyor.

Site başlıkları, hem kullanıcılar için hem de arama motorları için sayfanın konusu hakkında en önemli bilgiyi vermektedir. Öte yandan arama sonuçlarında kullanıcıların gözüne takılan ilk alan başlık bölümüdür.
Açıklama bölümü ise başlığın hemen altında yer alan, yine arama sonuçlarında kullanıcıların dikkate aldığı (doyayısıyla arama motorları da dikkate alır) tıklanma oranına ciddi etkisi olan bir bölümdür.
Yandaki görselde de gördüğünüz üzere başlığınızda ve açıklama bölümünüzde sayfanızı ya da ürününüzü anlatan kelimeleri geçirmeniz, arama sonuçlarında var olmanız yardımcı olur.

Bu konuda dikkat edilmesi gerekenler;

  • Başlık (Title) uzunluğu minumum 10 Karakter, maksimum 70 karakter aralığında olmalıdır. (Minumum uzunluk, Google Webmaster Tools’un, 10 karakterden kısa başlıklara HTML Geliştirmeleri bölümünde uyarı vermesi nedeniyle belirlenmiştir.)
  • Açıklama (Meta Description) minumum 70 Karakter, maksimum 160 karakter aralığında olmalıdır.
  • Her sayfanızın birbirinden farklı başlıkları ve sayfa açıklamaları olmalıdır.
  • Kullandığınız başlık ve sayfa açıklamaları sayfanızı açıklar ve tanımlar nitelikte olmalıdır, sayfanız ile alakasız kelime grupları kullanmaktan, kullanıcıları rahatsız edeceğiniz (dolayısıyla arama motorlarını da rahatsız etmiş olursunuz) kaçınmalısınız.

Site Yapısını ve URL’lerinizi Geliştirin

Websitenizin sahip olduğu URL’lerin anlaşılır ve kolay okunur olması, hem ziyaretçiler hem de arama motorları açısından son derece olumlu karşılanacaktır. Sayfalarınzın ya da sayfanızda kullandığınız her türlü materyalin (görsel, pdf…) düzgün dosya isimlerine sahip oluşu SEO konusunda önemli bir artıdır.

Örneğin bulunduğunuz sayfanın URL’i şudur:
https://www.tamseo.com.tr/arama-motoru-optimizasyonu-seo-rehberi/

Yanlış URL Seçimi

Gördüğünüz URL’in içeriği hakkında bilgi edinmenize sayfayı ziyaret etmeden bilmenize imkan yok.

Nasıl başlık ve açıklama bölümünde sayfayı açıklayıcı kelimeler kullanıyorsak, site içerisindeki linklerimizde de aynı özeni göstermemiz gerekiyor. Kim olursa olsun, yukarıdaki URL’e bakıp sayfanın içeriği hakkında bilgi rahatlıkla edinebilir. Fakat bu URL, anlamsız karakterler içerseydi, hiç kimse bu URL’in içeriği hakkında o sayfaya giriş yapmadan bir bilgi edinemeyecekti.

Bu konu hakkında yandaki 2 adet görseli inceleyebilirsiniz.

Doğru URL Seçimi

Görselde gördüğünüz URL, sayfanın konusu, içeriği hakkında yeterli bilgi vermektedir, kullanıcılar bu tarz URL’lere güvenle tıklar.

Nasıl ki sayfa başlığımız arama motorlarında, sayfa başlığımızda geçen bir kelime ya da kelime grubu aratıldığında kullanıcıların karşısına, arama sorgusu ile eşleştiğini gösterir şekilde koyu yazılı olarak çıkıyorsa, URL’lerimizde geçen anahtar kelimeler de yapılan arama sorguları sonucunda, koyulaştırılmış şekilde kullanıcılara sunulur.
Bu koyulaştırmanın bir faydası da kullanıcılarının gözünün takılmasını sağlamaktır, düzgün URL’ler hem kullanıcıya sayfa hakkında doğru, anlaşılır bilgiler verdiği gibi hem de güven sağlar.

İpucu: Arama motorları tıpkı en son kullanıcı (ziyaretçi) şeklinde düşünüp algoritmalarını da bu yönde belirlerler. Son kullanıcının işini kolaylaştıran ne kadar adım varsa atılmalı, site geliştirmesi de bu yönde gerçekleştirilmelidir. 

Sayfa URL’lerinizi Oluştururken Dikkat Etmeniz Gerekenler;

  • Oluşturduğunuz URL mümkün olduğunca kısa olmalıdır.
  • URL’lerinizde anlamsız sayılar geçirmek yerine sayfa ile alakalı kelimeler kullanmalısınız.
  • URL’lerinizin sonuna .html, .php, .aspx gibi uzantılar koymanızın SEO konusunda hiçbir faydası yoktur. (Garip ama bazı kesimler bu şekilde hiçbir anlam ifade etmeyen uzantıların SEO’ya katkısı olduğunu düşünmektedir.)
  • URL’lerinizde sayfanızla alakasız anahtar kelimeler geçirmeyin, sayfanızın başlığı ile örtüşen bir URL seçimi yapın.
  • URL’lerinizi olabildiğince alt dizine bölünmüş şekliyle sunun. (Örn: example.com/kategori/altkategori/1/page.html, bu tarz kullanımlar, sayfa değerinizin gereksiz şekilde düşmesine neden olacaktır.)
  • URL’leri büyük harfler ile yazmayınız. Mütemadiyen küçük harfler kullanınız, kullanıcılar için daha faydalıdır, daha kolay hatırlanır ve bazı paylaşım platformlarında probleme sebebiyet vermez.
  • URL’lerde Türkçe karakterler kullanmamak da ayrıca iyi bir çözüm olabilir, Türkçe karakterli URL’ler genelde paylaşımlar sırasında sıkıntı çıkarır ve genel alışkanlıklardan ötürü hatırlanması zorludur.

Önemli: Her sayfanın tek URL’i olmalıdır. Eğer bir sayfaya ulaşan birden fazla URL mevcutsa, en az kullananı, popüler olana yönlendirmek en mantıklı çözümdür. (301 Redirect)
Eğer 301 Yönlendirmesi yapma şansınız yoksa, rel=”canonical” kullanmak da bu problemi çözmek için yeterli olacaktır.

Peki ya, bir sayfanın birden fazla URL’e sahip olmasının sakıncası nedir ? 
Öncelikle, site içeriğiniz böyle bir durumda kopya durumuna düşecektir, öte yandan bu durum sayfa görüntüleme sayısının farklı URL versiyonları arasında bölünmesine yol açacaktır.

Site İçerisinde Gezinmeyi Kolaylaştırın

Kategorilendirme

Örneğin, Tamseo.com.tr’yi incelersek ; anasayfamızda yer alan makalelerimizin her birinde, o içeriğin ait olduğu kategorinin linki bulunmaktadır.

Sitenizdeki içerikleri doğru şekilde gruplandırmak, kullanıcılarınızın gezinmesini kolaylaştıracaktır. Eğer sitenizde çok az sayfa bulunuyorsa tamam, problem değil, fakat geniş içerikli ve farklı içerik gruplarına sahip bir web siteniz varsa, sitenizdeki konuları belirli kategoriler altında toplamanız çok faydalı olacaktır.

Ziyaretçiler, web sitelerini genel olarak anasayfalarından ziyaret ederler, yani bir web sitesinin giriş kapısı anasayfadır, anasayfamızı baz alarak içeriklerimizi doğru gruplandırılmış şekilde sunmalıyız.

 Kategorilendirme yaparken, elbette dikkat etmemiz gereken bazı hususlar var, bunlardan en önemlisi, gereksiz kategorilendirme gerçekleştirmemek. Hem unutulmamalı ki, gereksiz dizinler oluşturmak ve içeriklerinizi bu dizinler altında barındırmak, sayfa değerlerinizin gereksiz şekilde bölünerek paylaştırılmasına sebebiyet verecektir.

 

URL Silerek Gezinme

Görselde gördüğünüz URL’in bir bölümü kesildiğinde de sayfa doğru şekilde açılmalı.

Öte yandan bilmelisiniz ki (ve belki de siz de bu şekilde geziniyorsunuz) kullanıcılar, adres çubuğunda yer alan URL’i silerek de site içerisinde gezinebilirler. 

URL’in silinmesi örneği, yandaki görselde mevcuttur.

URL’niz silindiğinde sayfa 404 hatası mı verecek ? Ya da kullanıcının da bu hareketi yaparken beklediği gibi beklenen sayfa ile mi karşılaşılacak. Çok büyük web siteleri dahi bu tarz hatalar yapabiliyorlar. Fakat böyle bir hatanın varlığı SEO konusunda ciddi sıkıntılar doğuruyor.

Görsel SEO ve Dosya URL’lerinin Optimizasyonu

Öte yandan doğru URL’ler oluşturmak, sayfalarımızı olumlu etkilediği gibi sayfa içinde kullandığımız, sunduğumuz dosyalarda da bize ekstra bir verim sağlamaktadır. Görseller pek bilinmese de büyük oranda ziyaretçi kazandıran, internetin en önemli materyallerindendir. Çok büyük web sitelerin bile yaptığı bir hata vardır ki; o da özellikle görsel dosyaları, anlamsız kelimeler ile yayına almaktır.
Sayfalarımız için nasıl okunur, anlaşılır URL’ler oluşturuyorsanız, aynı zamanda görsel dosyalarımız için de aynı anlaşılırlığı sağlamanız gerekir.
Örneğin; image.jpg ya da 1234567.jpg şeklinde dosyalar, arama motorlarına bu görsel dosyasının ne ile alakalı olduğuna dair hiçbir bilgi vermezler.
Sitenize bir kedi resmi ekliyorsanız eğer, bu resim dosyasının adı da örneğin; kedi.jpg olmalıdır. Görselin ne ile alakalı olduğunu arama motorlarına bildirmenin en güzel ve basit yolu budur.
Not: İçerik Optimizasyonu başlığı altında Görseller için Optimizasyon konusunda daha detaylı anlatımlar yer alacaktır.

Öte yandan sayfanızda kullanacağınız herhangi bir dosyanın,( örneğin bu bir PDF dosyası olsun) adı da, dosyayı tanımlar nitelikte, okunaklı ve anlaşılır olmalıdır. 1234.pdf yerine seo-rehberi.pdf çok daha anlaşılır olduğundan arama sonuçlarında daha iyi sıralamalar elde edecektir.

İçerik Optimizasyonu

Bir web sitesinin başarılı olabilmesi için en önemli şart sahip olduğu içeriğin kaliteli ve özgün olmasıdır, içeriğin kullanıcılara faydalı olmasıdır. Bu nedenle büyümek için en önemli adım olarak içeriğinizi sürekli olarak geliştirmeyi düşünün.

Kaliteli metin içerikleri ve hizmetler sunun

İçerik Kraldır

İçerik Kraldır !

Faydalı, doğru, kaliteli, anlaşılır içerik ve hizmetler sunmak, web sitenizi burada bahsettiğimiz faktörlerden çok daha fazla olumlu şekilde etkiler.
Kaliteli içeriğiniz ve hizmetleriniz sayesinde, internet aleminin doğasından ötürü doğal bağlantılar edinirsiniz.

Örneğin bir web sitesi sahibi ya da bir blogger bir içeriğinizi beğenir, faydalı olduğunu düşünür ve kendi takipçileri ile sitenizin içeriğini paylaşır. Bu organik olarak tanınırlığınızın artmasına, yavaş yavaş siteniz için bilinirliğin oluşmasına sebebiyet verir. Bu durum aynı zamanda arama motorları üzerindeki popülaritenizin, dolayısıyla sıralamalarınızın iyileşmesine yardımcı olacaktır.

Burada kastettiğimiz elbette sadece güzel, uzun, faydalı, kaliteli metin içeriği üretmek değildir. Yaratıcı olmalısınız, içeriği kullanıcılara en iyi şekilde sunmalısınız.

İçeriklerinizi oluştururken, hedef kitlenizin ne şekilde arama yapacağını da hesaba katmanızda muhakkak fayda var. Belirli sektörlerde uzmanlaşmış kişiler, mesleki dillerini sıklıkla hayatlarında kullandıklarından, o konu hakkında bilgilendirici bir içerik üretirken aynı dili kullanmaya devam ederler. Fakat son kullanıcı genelde mesleki dilde arama yapamaz, çünkü bilmez. Bu nedenle konu ile alakalı hazırlanmış bir makale çok kaliteli bilgiler içiyor olsa da, son kullanıcının o konuya ulaşması zor olur.

Bu konuda dikkat edilmesi gerekenler;

  • Kolay okunabilir, anlaşılabilir metin içerikleri oluşturun. (Yazım ve imla hataları kullanıcıları rahatsız eder.)
  • İçeriğinizde, aynen kompozisyon yazarken ki gibi giriş, gelişme ve sonuç bölümlerine yer verin, büyük bir içerikse eğer alt başlıklar ile makaleyi anlaşılır kılın.
  • Yeni, Özgün ve Kaliteli içerik oluşturun. Eskimiş, her yerde bulunan bir içeriği web sitenizde yayımlamanız ve bunu tekrarlamanız sitenizin sağlığına ciddi zararlar verir.
  • Mevcut bir içeriğinizi tekrar tekrar sitenizde yayımlamaktan, kullanmaktan kaçının. Bu yenilenen içerik kapsamına girer ve sakıncalı bir davranıştır.

SEO Uyumlu İçerik Üretme Hakkında

SEO uyumlu içerik nasıl olur, çok merak edilen bir konu. Hatta içerik pazarlama sektörü de devleşmiş durumda. Eh özgün içeriğin, kaliteli içeriğin önemi bell, bu şekilde bir pazar oluşması da çok olağan.

Fakat biz bu konuda yapılan sıkça yanlışlara değinerek bir fikir edinmenizi istiyoruz.

Yapılan en sık yanlışlardan bir tanesi bol anahtar kelimeli içerik üretimi.

İçerikte bol bol anahtar kelime geçirmenin altında yatan neden tam olarak, arama motorları bu kelimeden de beni görsündür. Fakat hiçbir zaman iş bu şekilde cereyan etmez. İçeriğinizi oluştururken arama motorlarına elbette düşünmelisiniz fakat ilk düşüneceğiniz husus kesinlikle kullanıcılar olmalıdır.

Siz içeriği sitenizi ziyaret edecek kullanıcılar için oluşturuyorsunuz, arama motorları için değil ! Arama motorları şu kelimeden görsün, bu kelimeden bizi görsün mantığı ile yazılmış bol anahtar kelimeli içerikleri elbette arama motorları görüyor fakat hakkında pek de iyi düşünmüyor. Arama motorlarının algoritmaları çok gelişmiş durumda, dahası Manuel İşlemler de gerçekleştirilmekte. Arama motoru algoritmaları, botları bu işi anlayamaz diye düşünseniz de manuel bir işleme takılma olasılığınız çok fazla.

Öte yandan yapılan yanlışlardan bir tanesi de anahtar kelimelere özel işaretlemeler kullanılması, kalın şekilde yazmak, italik şekilde işaretlemek ya da kelimelerin altını çizmek. Anahtar kelimeyi kalın yazmanın SEO açısından mantıksal açıdan hiçbir faydası yoktur ! Bu işaretlemeleri de kullanırken kullanıcıları düşünmeniz gerekli. Anahtar kelimeler, kalın yazılır, bazıları italik yazılır, bazılarını altı çizili yazmak iyidir diye bir dünya yok özetle.

Biz Tam SEO ekibi olarak kelimeler ya da kelime gruplarını, ancak o konuya, cümleye dikkat çekmek maksadı ile, önemli bir cümle ise kalın, italik ya da altı çizili yaparak kullanıyoruz. Zaten bu işaretlemelerde ki asıl amaç da önemli bir konuyu vurgulamaktır.

[box type=event] İpucu: SEO uyumlu içerik üretmenin en önemli şartı, kullanıcı dostu içerik ve sunumdur. Aslında tüm SEO kuralları ve şartları son kullanıcılar baz alınarak oluşturulmuştur. Ziyaretçilerinizi mutlu etmenin yollarını ararken aynı zamanda SEO konusunda geliştirme yapmanın da yollarını aramış olursunuz. [/box]

Site Haritası ve Robots.txt Oluşturun

Sitemap.xml ve Robots.txt dosyaları  son derece faydalı dosyalardır.

Site haritaları arama motorları botlarının kolayca ulaşamayacağı sayfaları dahi arama motorlarına göndermenin en iyi yoludur. Belki sitenizin tüm sayfaları dizine eklenmez, fakat yine de arama motorları sitenizin yapısı hakkında önemli bilgiler edinir.

Bazı durumlarda, web yöneticisi sitesinin bazı bölümlerinin taranmasını, dizine eklenmesini istemez. Bu gibi durumlarda da kullanılabilecek en iyi araç robots.txt’dir. Ayrıca tüm arama motoru botları robots.txt dosyasına bakarlar, robots.txt dosyanıza site haritanızın URL’ini koymak da ayrıca bir sinyal göndermenize yarayacaktır.

Site Haritası

Site haritaları özellikle web siteniz yeni ise ya da sitenizde kolay ulaşılamayacak çok fazla sayfa varsa gerçekten çok işe yarar. Öte yandan siteniz Görsel ya da Video ağırlık bir site ise site haritası göndermeniz şarttır.

Klasik site haritasından başka olarak, mobil, resim, video ve haber site harita türleri de mevcuttur.

Bu türler hakkında detaylı bilgiler edinmek adına Google’ın site haritası oluşturma sayfasına göz atabilirsiniz.

Öte yandan web siteniz üzerinden ulaşılabilen, ziyaretçilerinizin gezinebileceği sayfa şeklinde bir site haritası da tasarlamanız kullanım kolaylığı açısından hem kullanıcılarınız hem dearama motorları tarafından hoş karşılanacaktır.

Örnek olması açısından, Tamseo.com.tr’nin site haritası bölümüne bakabilirsiniz.

Robots.txt

Sitenizde bulunan her türlü sayfanın ve dosyanın taranmasını istiyorsanız robots.txt kullanmanıza gerek yoktur.  Fakat yine de saygın arama motorlarının botlarının siteninizi taramadan önce bu dosyayı kontrol ettiğini göz önünde bulundurarak, robots.txt dosyanızı site haritanızı işaretlemek için kullanabilirsiniz.

Robots.txt dosyası oluşturmanın ayrıntıları için Google’ın Sayfaları, robots.txt dosyasını kullanarak engelleme veya kaldırma sayfasına göz atabilirsiniz.

Görseller için Optimizasyon

Arama motorları görseller üzerinde yer alan metinleri ya da siz gerekli adımları atmazsanız eğer bu görsellerin ne ifade ettiğini anlamaları mümkün değildir.
Arama motorlarına görsel dosyalarını tanıtmanın en güzel yolu, dosya isimlerini görsel ile alakalı olarak belirlemek ve ALT etiketi kullanmaktır.

Görseller İçin SEO

Görsel Optimizasyonu yaparken bu maddelere dikkat etmek iyi sonuçlar almanız için yeterlidir.

Görsel Optimizasyon için yapılması gerekenleri maddelersek;

  • Ekleyeceğiniz resmin dosya adı kısa ve açıklayıcı olsun. (Burada da Türkçe karakter kullanmanızı önermiyoruz.)
  • Her görselin muhakkak bir de ALT etiketi bulunmalı. (Unutmayın başta Google olmak üzere tüm arama motorları, görsel dosyası hakkında bu şekilde bilgi edinebiliyor.)
  • Eğer mümkünse görsellerin hemen altına bir de Altyazı ekleyin. (Böylelikle Görsel dosyası hakkında daha detaylı bilgiler vermiş olursunuz.)

 

Peki ya sitenizde binlerce foto galeri, dolayısıyla da binlerce görsel bulunuyorsa ?
Böyle bir durumda büyük ve hızlı güncellenen ve belki de çok kullanıcılı bir web sitesine sahipsiniz. Yapacağınız en mantıklı şey, görsel dosyalarını yüklenme aşamasında otomatik olarak galeri başlığına uyumlu bir dosya adına çevrilmesidir. Ayrıca ALT Etiketi bölümüne de foto galeri başlığını girdirmek iyi bir çözüm sunacaktır. Elbette, foto galeri yapılarında fotoğrafların, altına, üstüne ya da yanına o görsel ile alakalı, görsele özgü metin girilmesini sağlayarak ekstra bir güç katabilirsiniz.

Görsel Optimizasyonu yaparken dikkat edilmesi gerekenler;

  • Tüm görseller için bir genişlik ve yükseklik belirtin. Görsellerin Width ve Height değerlerini belirterek sayfa açılış hızına olumlu etkide bulunmuş olursunuz. Hızlı bir sayfa, yavaş bir sayfadan iyidir.
  • Dizinlerinizi benzer görsellerin birlikte kaydedileceği biçimde oluşturun. Bunu yapmanın en güzel yolu, görseller ile alakalı kategorilerin dizinlerini oluşturmaktır. Örneğin, manzara görsellerini, manzara klasöründe ya da spor ile alakalı görsellerinizi spor klasöründe tutmak iyidir. Burada dikkat edilmesi gereken, eğer hassas içerikli (Yetişkinlere Yönelik) görseller sitenizde bulunuyorsa, bu görselleri farklı bir dizinde tutmanızda fayda vardır.
  • Yüksek kalitede görseller kullanın. Kullanıcılar mevcut bir fotoğrafın en kaliteli haline yöneleceklerdir, bu tercih edilmenize dolayısıyla arama motoru sıralamalarında yükselmenize yardımcı olacaktır.

 

Çoğu web sitesi sahibi, görsel dosyalarını (Fotoğrafları) koruyabilmek adına, görsel dosyaları üzerine site logoları ya da adresleri yazmaktadırlar. Açıkçası bu abartılmadığı taktirde, mevcut görsel içeriği korumak için düzgün bir adımdır fakat bazı durumlarda bu biraz abartıya kaçıp, görselin kalitesini düşürmektedir ve kullanıcıya rahatsızlık vermektedir. Böyle bir durum oluştuğu taktirde görsel dosyalar, görsel arama sonuçlarında düşük sıralamalarda listelenir. Başta Google olmak üzere arama motorları, bir görsel dosyasının ya da herhangi bir içeriğin ilk görüldüğü yeri kayıt altına almaktadır, bu nedenle fotoğrafın kalitesini bozacak adımlardan kaçınmak daha faydalı olacaktır.

Görsellerinizi arama motorlarına bildirmek için en güzel yol da Görseller için Site Haritası oluşturup, bunu örneğin Google Webmaster Tools aracılığı ile Google’a iletmektir.

Görseller için Site Haritası Nasıl Hazırlanır ?

Aşağıdaki kod parçacığını inceleyerek, görsel site haritası nasıl hazırlanır bir fikir edinebilirsiniz.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9" xmlns:image="http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1">
 <url>
   <loc>http://tamseo.com.tr/seo-nedir/</loc>
 <image:image>
     <image:loc>http://tamseo.com.tr/seo.jpg</image:loc>
 </image:image>
 <image:image>
     <image:loc>http://tamseo.com.tr/seo-analizi.jpg</image:loc>
 </image:image>
 </url> 
</urlset>

Buradaki örnekte, bir sayfada bulunan 2 farklı resim alınarak bir site haritası girişi örneklendirilmiştir. (Her sayfa için en fazla 1000 resim listeleyebilirsiniz.)

Videolar için Optimizasyon

Videolarınızın kurallara uygun şekilde indexlenmesi ve arama motoru kullanıcılarına sunulması için gerekli ilk şart, bir Video Site Haritası oluşturup bu site haritası Google Webmaster Tools ya da diğer arama motorlarının Webmaster bölümlerinden iletmenizdir. Bu konuda en detaylı bilgiyi Google’ın Video Site Haritası Oluşturma sayfasından edinebilirsiniz.

Video Optimizasyon İçin En İyi Uygulamalar;

  • Videolar ve Arama Sonuçlarında Yıldızlı Sonuçlar

    Video arama sonuçlarında yıldızlı sonuçlar, ekstra bir farkedilirlik sağlıyor.

    İçeriğinizi schema.org ile işaretleyin. İçeriğin işaretlenmesi video için eksra bilgi sağlamaktadır, öte yandan videonun yorum ve oylanma durumunu da bildirebilir, Google Arama Sonuçları’nda yıldızlı gösterimler yapabilirsiniz.

  • Videoları açıklayan içerikler bulundurun. Yüklenen bir videonun yanına, tıpkı görseller için optimizasyon yaparken ki gibi açıklayıcı, video ile alakalı metinler bulundurun. Böylelikle arama motorları videoyu, videonun bulunduğu alandaki metinler ile ilişkilendirir ve video hakkında çok daha detaylı bilgi sahibi olur. Örneğin bir video röpartajın, metne dökülmüş halini, videonun altında yayımlamak iyi bir yöntemdir.

 

Mobil Telefonlar için Arama Motoru Optimizasyonu

Google Mobil Örnek Arama Sorgusu

Google Mobil arama bölümünde, sonuçlar sıralama ve gösterim şeklinde farklılıklar gösterir.

İnternete mobil olarak bağlanma oranı her geçen yıl katlanarak artıyor, şu an Türkiye’de internete bağlanan insanların neredeyse yarısı cep telefonları ya da tabletleri ile bağlanıyorlar. Hal bu olunca eğer web siteniz mobil aygıtlara uyumlu bir tasarım sergileyemiyorsa pastadan büyük bir dilimi çöpe atıyorsunuz demektir.

İşe ilk başlayacağınız alan m.google.com adresini ziyaret edip, site:siteniz.com şeklinde bir arama yapmanızdır, böylelikle Google Mobil aramada sitenizin listelenip listelenmediğini anlayabilirsiniz. (Elbette siteniz henüz yeniyse bu bölümle listelenmeniz biraz zaman alabilir.)

Her zaman olduğu gibi mobil içeriğin bildirilmesi adına kullanılan en güzel ve sağlıklı yöntem bir site haritası yapıp, Google’a bildirmekten geçer.

Mobil site haritası nasıl oluşturulur ve bu konuda kapsamlı açıklamalar için, Mobil SEO bölümüne göz atmanızda fayda var.

Mobil optimizasyon konusunda dikkat edilmesi gerekenler;

Bu konuda yapmanız gerekenler;

  • Web sitenize mobil ziyaretçilere de hitap edecek bir bölüm hala yoksa oluşturun, mümkünse bu bölüm m.example.com yerine direkt mevcut adresinizde, Duyarlı Tasarım (Responsive Web Design) ile mobil aygıtlara uygun görünümle açılsın. Bu Google’ın ilk tercihidir.
  • Mobil site haritası muhakkak oluşturun. Site haritaları içeriğinizin arama motorlarınca haberdar olunmasını sağlarlar.

 

Herhangi bir yönlendirme gerçekleştirmeden (adres çubuğunda link değişimi olmadan) içeriği mobil aygıtlara uygun olarak göstermek en faydalı olanıdır. (Örneğin Tamseo.com.tr bu şekilde hizmet vermekte) Fakat bu gösterimi yaparken asıl dikkat edilmesi gereken, site içeriğini olabildiğince masaüstü sürümle aynı tutmanız gerekliliğidir. Aksi durumunda bu istemeden de olsa Gizleme yaptığınız anlamına gelir ve sitenizin cezalandırılmasına sebebiyet verebilir.

Web Yöneticisi Araçlarından Faydalanın

Web Yöneticisi araçları, manuel olarak tespit edemeyeceğiniz birçok aksaklığın giderilmesinde, site yönetiminde inanılmaz kolaylıklar sağlar. Dahası arama motorları siteniz ile alakalı sağlık problemlerini web yöneticisi araçları vasıtası ile size bildirir.

Web Yöneticisi Araçlarının Faydaları;

  • Sitenizin daha kolay taranmasına yardımcı olur. Arama motorlarının web yöneticileri için oluşturmuş olduğu bölümlerde RSS FEED ve Site Haritaları göndermek için özel alanlar mevcuttur. Arama motorlarını sitenizdeki yeni içerikten haberdar etmenin en hızlı ve güvenilir yolu budur.
  • Tarama hatalarından ve sebeplerinden haberdar olursunuz. Arama motoru örümcekleri, sitenizi tararken hatalarla ya da gecikmelerle karşı karşıya kaldıklarında bunu işler ve size sorunlu olan sayfaları bildirirler.
  • Başlık ve Sayfa Açıklamaları hakkındaki hataları gidermeniz kolaylaşır. Her sayfanın kendine özgü bir başlığı ve açıklaması olması gerektiğini belirtmiştik, bazı durumlarda unutulan sayfalar olabilir ve bu yine size bildirilir.
  • Sitenizin hangi arama sorgularında göründüğünü ve nasıl arandığınızı anlamanızı sağlar. Web yöneticisi araçları sitenizin hangi arama sorgularında gösterildiğine, hangi konumda bulunduğuna ve en iyi açılış sayfalarınıza kadar harika bilgiler verir ve sitenizin gelişimini ya da kayıplarını istatiksel olarak göz önüne serer.

Google Webmaster Tools

google web yöneticileri

Google Webmaster Tools’ta, Google üzerinde başarılı olabilmek için kayıt olmak şart.

Google Webmaster Tools web sitesinizi en doğru şekilde analiz edebileceğiniz, web siteniz hakkında manuel olarak tespit edemeyeceğiniz hataları, siteniz ile alakalı gösterim ve organik ziyaretçi trafik grafiklerini ve sitenize gelen bağlantıları gösteren, sitenizin tüm sayfalarını Google’a taranması için gönderebileceğiniz site haritası gönderme bölümünü ve siteniz hakkında eğer uygulanmışsa manuel işlemleri bulunduran en detaylı arama motoru web yönetici aracıdır.

Google Webmaster Tools (TR. Google Web Yönetici Araçları) bölümünde bulunan sekmelerin detaylı açıklamalarını okumak için lütfen Google Webmaster Tools sayfamızı ziyaret edin. Bu sayfamızda Google Webmaster Tools’un nasıl kullanıldığı, içinde bulunan bölümler ve bu bölümlerin açıklamarını bulabilirsiniz.

Ayrıca hemen şimdi Google Webmaster Tools’a kayıt olmak için de  www.google.com/webmasters/ sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

 

Yandex Webmasters

yandex webmaster tools

Yandex Webmasters bölümü de tıpkı Google’ınkine benzemekte, elbette daha az detaya sahip.

Yandex’in Webmasters bölümüne kayıt olmak da, sitenizin Yandex üzerindeki performansını, sağlık problemlerini tespit etmek için pek faydalıdır.

Yandex Webmaster özelliklerini şu şekilde sıralıyor:

  • Sitemap dosyalarının gönderimi, indekslenmesi için en önemli sayfaların belirlenmesini ve sitenin indekslenme ayarlarının yapılmasını sağlar.
  • Sitenizin belirli bir bölgeye dair olup olmadığını belirtip kurumunuzun adresini ve telefonunu eklediğinizde, siteniz Yandex’in bölgesel arama sonuçlarında daha çok ziyaretçi tarafından görüntülenir.
  • Sitenizin, arama sonuçlarında en sık hangi sorgular için gösterildiğini ve sitenize farklı bölgelerden gelen trafiğin hangi sorgulardan kaynaklandığını öğrenin. Ziyaretçi kitlenizi tanımak ve istatistikleri analiz etmek için 500’e kadar sorgu önerisi girebilirsiniz.
  • Sitenizde zararlı kod ya da spam bulunduysa Yandex.Webmaster sizi zamanında uyarır.

 

Web Yöneticisi Yönergelerine Uyun

Web yöneticisi yönergeleri, içeriği Google tarafından belirlenmiş olup, başarıya ulaşmak, cezai durumlar ile karşılaşmamak adına uyulması gereken kurallar bütünüdür.

Google bu yönergeleri 3 ana kategoride incelemektedir.

  • Tasarım ve içerik yönergeleri
  • Teknik yönergeler
  • Kalite yönergeleri

Bu 3 ana kategoriye ek olarak bir de özel yönergeler vardır ve bu özel yönergelere uyulmadığı taktirde manuel cezai işlemlere maruz kalırsınız, bunlar:

  • Otomatik olarak oluşturulan içerik
  • Bağlantı düzenlerine katılma
  • Gizleme
  • Gizli yönlendirmeler
  • Gizli metin veya bağlantılar
  • Köprü sayfalar
  • Toplama içerik
  • Yeterli değer katmadan bağlı programlara katılma
  • Alakasız anahtar kelimeler içeren sayfaları yükleme
  • E-dolandırıcılık, virüs, truva atı ya da diğer kötü amaçlı yazılımları yüklemek gibi zararlı çalışma biçimleri içeren sayfalar oluşturma
  • Zengin snippet’ler işaretlemesini kötüye kullanma
  • Google’a Otomatik sorgular gönderme

 

Tüm bu konular hakkında detaylı bilgi edinebilmek adına Google’ın Web Yöneticisi Yönergeleri sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

Site-Dışı (Off-Page) SEO İşlemleri

Site dışından yapılan SEO çalışmaları da en az site içerisindeki optimizasyonlar kadar önem arz etmektedir. Fakat site dışından gerçekleştirilen SEO müdahaleleri Site İçi çalışmalarına göre daha risklidir. Site Dışı SEO ile ilgilenen kişinin konusunda tam bir uzman olması gerçekten şart.

PageRank™

Pagerank Algoritması

Gülen yüzler web sitelerini temsil ediyor, küçük web sitelerinden gelen bağlantıların değerleri, bağlantı verdikleri siteye ekleniyor. Büyük web sitelerin verdiği bağlantıların etkisi ise daha büyük.

Pagerank, Google’ın kullandığı özel algoritmalar sonucu web sitelerini sıralamak, değerlemek için 0’dan 10’a kadar olan bir değerdir. Pagerank hem sitenizin içeriğinin arama sonuçlarındaki sıralamasını hem de sitenizin GoogleBot’lar tarafından ziyaret edilme sıklığını etkiler.

Pagerank güncellemeleri genel olarak 3’er aylık periyotlar ile herkesin görebileceği şekilde yansıtılır. (Elbette bu yeni pagerank değerlendirmeleri 1 günde gerçekleşmez, Google sadece yeni değerleri 3’er aylık periyotlarla duyurur.) (En son pagerank güncellemesi 9 aylık aradan sonra gerçekleşmiştir.)

PageRank™ gerçekten de önemlidir, çünkü sitenizin kalitesini ifade eden bir değerdir. Zaman zaman PageRank™ değerinin herhangi bir sıralamaya etki etmediği, pek de işe yaramadığı savunulur, fakat bu tamamen konuyu eksik anlamaktan kaynaklıdır.
Sitenizle ilgilendiğiniz her an, her girilen faydalı içerikle, sizi her öneren kullanıcı ile süre içerisinde sürekli olarak değerlenir. Yeni bir site sıfır değerle başlar, üzerine iyi çalışılır ve 3 aylık periyodun sonunda ise Google’ın sitenize verdiği değer belli olur, sırf bu değer 3-4 ay sonra beliriyor diye, belirdiği andan sonra ekstra bir yükseliş ya da ün beklemek yanlıştır. Siteniz yayında olduğu süre içerisinde zaten o değeri hak etmiştir ve bu değer sadece yeni gösterime sunulmuştur.

Pagerank değerinin artış göstermesi için yukarıda bahsedilmiş site içi optimizasyon kurallarının yerine getirilmesi, kaliteli içerik üretilmesi gereklidir. Elbette bir etken de diğer web sitelerinden gelen bağlantılardır, popüler adı ile Backlink.

Backlinkler

Backlink, bir sitenin başka bir siteye vermiş olduğu bağlantıya (linke) verilen isimdir. Ayrıca hala en popüler Site Dışı SEO uygulamasıdır.

Google’ın da önerisi başka sitelerin, sitenize bağlantı vermesini sağlamanız yönündedir. Tabi bunu gerçekleştirirken dikkat etmeniz gereken bazı hususlar var, bunlar:

  • Asla link satın almamalı yada link satışı yapmamalısınız. Ücetli linkler doğal olmayan bağlantılar için en popüler örneklerdir, belirli bir süre işe yarayabilirler fakat elbet bu durum Google tarafından keşfedilecek ve sonucunda sitenizin cezalandırılmasına sebebiyet verecektir.
  • Backlink takasında aşırıya kaçmamalısınız. Evet bir başka site sahibi ile anlaşıp, bana bağlantı ver ben de sana bağlantı vereyim şeklinde anlaşabilirsiniz, bu durum makul düzeyde yapılırsa bir problem teşkil etmez ve normal karşılanır. Fakat bunu onlarca kez gerçekleştirirseniz, bir bağlantı düzeni oluşturmuş olur ve Google’ın kalite kurallarını ihlal etmiş sayılırsınız.
  • Yüksek miktarda ana kelime odaklı bağlantılara sahip misafir makale yayımlama platformlarını kullanmayın. Siteniz için çokça doğal olmayan bağlantı oluşturduğunuzda nasıl ki siteniz manuel işlemlere tabi tutulup, doğal olmayan bağlantılar şeklinde uyarı alıyorsa, bu tarz platformlar da doğal olmayan giden bağlantılar şeklinde uyarılar alır.
  • Sitenize bağlantı oluşturmak için programlar kullanmayın. Bu tarz dağıtılan programlar, genel olarak blog sitelerinin yorum bölümlerine yönelerek spam yorumlar vasıtası ile backlink alma yöntemini izler, takdir edersiniz ki bir seferde yüzlerce farklı web sitesinin yorum bölümlerinden gelen bu linkler son derece zararlıdır.

 

Bilinmelidir ki Google sadece doğal şekilde gelen bağlantılara değer verir ve doğal olmayan bağlantılar yoğunlaşırsa siteniz hakkında manuel bir cezalandırma işlemi uygular. (Bu konuyu Manuel İşlemler bölümünde inceleyebilirsiniz.)

Kaliteli web sitelerin sağladığı bağlantılar ile yeni web sitelerinin sağladığı bağlantılar arasında bir fark vardır, özetle kaliteli web sitelerinden bağlantı edinebilmek çok daha kıymetlidir.

Başta Google olmak üzere tüm arama motorları, internet sitelerinin web’in dinamik doğasının bir parçası olarak kaliteli ve ziyaretçilerine faydalı olabilecek diğer internet sitelerine doğal bağlantılar oluşturacağını savunur.

Açıkçası bu bizim ekip olarak her koşulda pek de haklı göremediğimiz, tartışmaya açık bir husus. Biz özellikle Türkiye’deki kullanıcı profilinin başka bir siteye bağlantı verme konusunda fazlası ile ketum olduğunu düşünüyoruz. Hatta Google Forum’larında bu konu ile alakalı olarak detaylı bir soru yönelttik, buradan tekrar paylaşalım.

Google’ın backlinkler konusundaki stratejisini tam olarak anlamaya çalışıyorum. Google’ın tüm önerilerini, yayımlanan videoları, makaleleri takip etmekteyim. Bu konudaki her makalenin sonunda link inşaası yapmak yerine doğal olarak kullanıcıların siteye backlink vermesini sağlamak adına harika işler çıkarılmasından söz ediliyor. Detaylı, kapsamlı, özgün içerikler mesela.

Bu konuda zaten çok iyi işler çıkaran biri olarak, özellikle Türkiye’de bir ziyaretçinin bir web sitesini, makaleyi çok beğendiği için o web sitesi hakkında ya da makale hakkında uzun bir blog yazısı yazıp, beğendiği siteyi övdüğünü pek görmedim.

Olsa olsa çok özgün, çok yararlı bir konudan bahsedildiğinde birkaç önemli forumda ilgili site ya da sayfa refere edilip doğal olarak backlink kazanabiliyor. Çoğunlukla ise, bu durum çok hatalı fakat gerçek bu, çok iyi makaleler, bilgiler bulunduran siteler link verilerek önerilmek yerine tüm içeriği kopyalanarak (çalınarak) diğer siteler tarafından kendi kullanıcıları ile paylaşılıyor.

Türkiye’de kullanıcıları alışkanlıkları özellikle bu yönde ne yazık ki. Başka sitelere link vermek kötüdür yaklaşımı hakim. (Evet içerik kopyalamanın bu denli sıkıntı olduğu bilinmiyor hala)

Türkiye’de durum buyken (Milyonlarca ziyaretçi alan haber siteleri bile içerikleri birbirinden kopyalıyor!) iyi içerik üreten, gerçekten faydalı sağlam içerikler üreten web sitelerinin doğal olarak backlink alıp yükselmesini beklemek biraz yanlış bir beklenti değil midir ?

Evet yükselişin kuvvetle muhtemel hemen olmasını istemiyorsunuz fakat gerçekten bu yükselişi hak eden siteler, doğal olarak backlink almayı bekleyerek gerçekten çok uzun zaman geçirecek gibi durmuyor mu ?

En önemlisi, varsayalım ki yeni bir web sitesi rakiplerine nazaran çok daha iyi görsel ve metin içeriği oluşturmakta, düzenli olarak güncellenmekte. Gerçekten girecek kişiyi çok memnun edebilecek bir yapıda. Hiçbir şekilde link inşaası yapılmamakta. Sadece sosyal medya ile tanıtım çalışmaları yaptırmakta.
Ve yine varsayalım ki diğer sitelerden bir türlü link alamamakta.
Bu kullanıcılar için her yönden daha faydalı web sitesinin, rakip siteleri ana anahtar kelime sıralamalarında geçmesine imkan var mı ? Google hiç backlinki olmayan ya da çok az backlink i olan web sitelerini rekabeti bol olan kelimelerde iyi yerlere getirir mi ?

 

Bu soruyu tüm sektörleri göz önüne alarak, genel şekilde yönelttiğimizi bildirmek isterim. Bu detaylı soruya bir Google çalışanı tarafından verilen cevap ise kısaca şu şekilde idi:

Başka siteler içeriğinizi değerli bulduğunda ve ziyaretçileri açısından yararlı olabileceğini düşündüğünde, web’in dinamik doğasının bir parçası olarak, sitenize götüren doğal bağlantılar oluşturulur.

 

Yukarıda bahsi geçen cevap, Google’ın bir çok sayfasında da yer alan standart bir cevap aslında. Görünen o ki bir web sitesinin doğal yollarla backlink alamama ihtimali Google tarafından göz ardı ediliyor ya da bu durum kabul edilmek istenmiyor.

Evet elbette bir video sitesinden bahsediyorsak, bir video sitesinde yer alan video içeriğin başka bir sitede paylaşılma olasılığı gerçekten yüksek, bir haber sitesini ele alırsak eğer yayımlanan haberin linkinin forumlarda, sözlüklerde, sosyal medya üzerinde yayımlanma olasılığı gerçekten çok yüksek… Fakat bir ilaçlama sitesini düşünelim, içerik bakımından zengin ve bahsetmiş olduğumuz her türlü kurala uygun bir web sitesi, (bilmeyenler için ilaçlama sektörü de yoğun rekabete sahip bir sektördür), bir ilaçlama sitesi 1 yıllık periyotta acaba gerçekten kaç doğal backlink edinebilir ? 

Size cevabı hemen söyliyeyim, SIFIR! Bu cevabı daha önce test ettiğimiz için gönül rahatlığı ile verebiliyorum.

Google, Backlinkler konusunda izlenmesi gereken stratejiye dair pek sır bilgi paylaşmamakta, fakat bazı ipuçları çıkarmamız yine de mevcut, nihayetinde yapılmaması gereken işlemler açık şekilde belirtilmiş durumda.

Kendi web sitenize herhangi bir risk oluşturmadan link inşası yapmanın yolları;

  • Kaliteli forum sitelerinde ya da popüler bloglarda sitenizin tanıtımını gerçekleştirebilirsiniz. Web sitenizi ve amacını anlatan bir yazı ve yazının sonunda ise “www.example.com” şeklinde link vermeniz yeterlidir. Unutmayın ki web sitesi tanıtımında herhangi bir anahtar kelime odaklı backlink yer almaz.
  • İnternet sözlüklerinde tanıtım son derece faydalıdır. Ekşi Sözlük, İtü Sözlük, Uludağ Sözlük ya da Kötü Sözlük gibi interaktif sözlük sitelerinde web sitenizin tanıtımını yapmanız, hem anlık olarak büyük bir ilgi yakalamanıza hem de sağlıklı backlink almanıza fayda sağlar.
  • Web sitenizin sosyal mecralardaki sayfalarını oluşturun. Gerçekten son derece faydalı onlarca sosyal medya sitesi bulunmaktadır. En popülerlerinden Facebook, Twitter, Google+ dışında, Ask.fm, Formspring.me, Friendfeed, Pinterest gibi sitenize son derece faydalı backlinkler sağlayan web siteleri mevcuttur.

 

Ayrıca doğal şekilde backlink kazanmak için uygulayabileceğiniz birkaç yöntemden bahsedelim;

  • Kaliteli içerikler üretin. Metin, Görsel ya da Video. Kaliteli içerikler ürettikten sonra da muhakkak bu içeriklerin paylaşılabilmesini kolaylaştırın. Sitenize ekleyin kod parçacıkları işe yarayabilir.
  • Sosyal medya paylaşım butonlarını sitenizde kullanın. Google Plus +1, Like, Tweetle, Pinle gibi butonlar sitenizin daha geniş kitlelerce tanınmasını sağlar, tanınırlık ise doğal olarak backlink almanızı kolaylaştırır.
  • Blogger’ların ilgisini çekecek kampanyalar oluşturun. Belli bir konu hakkında ödüllü bir kampanya, tanıtım ya da özel bir gün organize etmeniz, bloggerların ilgisini çekebilir.

 

Link inşasında dikkat edilmesi gereken husus hiçbir şekilde abartıya kaçmamak, kademeli olarak ilerlemek, mantığa yatkın davranmaktır.
Örneğin sayfa değerini arttırmak (PageRank) için başlangıç aşamasında müdahalelerde bulunmak (Yüksek PageRank değerine sahip olan sitelerin, sayfa değerine etki konusunda daha faydalı olduğunu belirtmiştik) yanlıştır. Henüz sitenizin ziyaretçisi yok, takipçisi yok ve bir anda sitenize çok büyük web sitelerinden backlinkler yağıyor, böyle bir durum doğal karşılanmaz.

Öte yandan link inşası yaparken lütfen sosyal medya gerçeğini de göz ardı etmeyin. Düşünün, günümüzde bloggerlar mı daha çok, yoksa Facebook, Twitter ya da Google+ kullanıcıları mı ? Çevrenizdeki insanlar bir web sitesini önermek için hangi yöntemleri kullanıyor ? Gidip web sitesi hakkında bir blogta yayın mı yapıyorlar, yoksa kendi sosyal medya profilleri aracılığı ile beğendikleri web sitesini öneriyorlar ?

Emin olun arama motorları sırf bu yüzden artık sosyal medya sinyallerine, backlinklerden daha fazla önem vermektedir.

SEO’nun gelişimini incelerken, Backlinlerin öneminin düşürüldüğü gerçeğini muhakkak göze çarpıyor, yükseliş faktörleri arasında kesinlikle ilk sıradaki kalem backlinkler değil, fakat hala çok önemliler.

Anti SEO ile Mücadele

Arama motoru optimizasyonundan söz ederken Anti SEO’ya değinmemek elbette olmaz. Meyve veren ağaç taşlanır misali, başarılı ya da hızlı çıkış yapan web siteleri de zaman zaman aşağı çekilmek istenir. Bu tarz saldırılar genellikle kalitesiz, spam backlinkler aracılığı ile gerçekleştirilir. Açık olmak gerekirse bu tarz saldırıları durdurma imkanınız yoktur fakat geç kalmadan müdahale etme şansınız vardır.

Şu ana kadar kalitesiz backlinkleri yoksaymak için sadece Google bir girişimde bulunmuş ve Disavow Links (Link Reddetme Aracı) bölümünü oluşturmuştur.

[box type=error] Not: Link reddetme aracı’nı eğer zararlı URL’leri tespit etme konusunda uzman değilseniz kullanmamanızı öneririz. Bu bölümde yapılan yanlış hamleler, sitenizin sıralamalarına ciddi zararlar verebilir. Bu nedenle eğer bu konuda bir tecrübeniz yoksa bu tür işlemleri bir SEO Uzmanı gözetiminde gerçekleştirmek daha doğrudur. Dilerseniz bu konuda destek almak için Tam SEO ile de iletişime geçebilirsiniz.[/box]

 

Anti SEO (Negatif SEO) konusunda detaylı bilgi edinmek ve bu konuda yayımlamış olduğumuz vaka analizine göz atmak için SEO Saldırıları ile Mücadele konusuna bakınız, ayrıca tespit ettiğiniz zararlı backlinkleri nasıl reddedebileceğinizi öğrenmek için de Link Reddetme Aracı sayfamızı ziyaret ediniz.

Sosyal Medya

Sosyal Medya

Sosyal Ağlar’da web sitenizin popüler olması ile arama motorlarında başarılı olması doğru orantılıdır.

Sosyal Medya’nın özellikle son birkaç yıldır hayatımıza etkisi inanılmaz derecede büyük. Dünyada sosyal medya sitelerini kullanan toplamda 2 milyara yakın bir kitle var. Dünya nüfusunun da 7 milyar olduğunu düşünürsek bu gayet ciddi bir rakam.

Ayrıca günümüzde popüler haber siteleri dahi, haber kaynağı olarak sosyal medya sitelerinde yer alan konuları referans gösteriyor. Milyonlarca kullanıcısı olan bu platformlarda gündem anlık ve sansürsüz paylaşımlar ile oluşuyor ve hayatımıza etki ediyor.

Bu denli yüksek kullanım oranına sahip mecraların, elbette arama motorlarınca da ciddiye alınması çok doğal. Tüm Dünya, sosyal medyanın gücünü kabul etmişken (ki insanlar sosyal medya aracılığı ile örgütlenerek devrim dahi gerçekleştiriyor) arama motorları da sosyal medya üzerinde popüler olan web sitelerini kesinlikle es geçmiyor.

Günümüzde arama motorlarında başarılı olmanın tek yolu sosyal medya değil, fakat çok rahatlıkla en başarılı ve etkili yolu olduğunu ifade edebiliriz. Bu nedenle popüler sosyal mecralarına da muhakkak göz atarak, fark yaratabilmek adına neler yapabileceğinizi araştırmanızda fayda var.

Not: Sosyal mecralar, mobil internet kullanıcılarının yoğun şekilde tercih ettiği platformlardır, sosyal medyanın her geçen gün büyümesi mobil seo’nun da önemini arttırmaktadır. Nihayetinde sosyal medya üzerinde yaptığınız tanıtım çalışmalarının muhattapları büyük oranla mobil internet kullanıcıları.

Google Plus

google plus

Google Plus, SEO açısından kullanımı en faydalı sosyal medya sitesidir.

Bir Google ürünü olarak Google Plus hesaplarının etkin bir biçimde kullanılması, özellikle 4 Ekim 2013 tarihinde gerçekleştirilen Penguen 2.1 güncellemesinin ardından SEO için daha da önemli bir konu haline geldi. Doğrudan backlink verme imkanı sunan sayılı araçlardan biri olan Google+, potansiyeli doğru değerlendirmeniz halinde hem SEO çalışmalarınızın etkisini hem de web sitenizin ziyaretçi trafiğini ciddi biçimde arttırmayı vaat ediyor.
Google+ hesabı üzerinden paylaşılan linklerin aldığı +1’lerin, arama sonuçlarının iyileştirilmesinde dikkate alınan bir referans olduğu artık şüphe götürmeyecek şekilde biliniyor. Daha önceden de webmasterlara Google+ paylaşımlarının aldığı +1’lerin SEO açısından faydalı olduğu duyurulmuş olsa da, son güncelleme ile birlikte Google herkesin profilini çok yönlü bir biçimde kullanmasını talep eder hale geldi.

Yapılan link paylaşımlarının sayısı arttıkça paralel düzeyle +1 görmek isteyen yeni algoritma, internet kullanıcılarından geribildirim (feedback) almadığı halde durmaksızın link paylaşan siteleri “spammer” olarak dahi değerlendirebiliyor. Bu yüzden SEO çalışmalarının tamamında olduğu gibi doğallıktan uzaklaşmadan, Google+ hesabınızı bir backlink aracı olarak görmeden kullanmanız gerekiyor.

Google+ çevrelerinin etkinliği, topluluklardaki etkinlik, diğer kullanıcıların sorularına yanıt verme gibi unsurlarsa 2014 yılında daha da önem kazanacak. Ayrıca Google+ hesapları üzerinde yapılan paylaşımlarda tıpkı Twitter’da olduğu gibi, etkili ve paylaşımla ilgili Hashtag’ler kullanmakta da fayda var. Web sitenizin ve paylaşımını yaptığınız içeriğin daha geniş bir kitle tarafından fark edilmesi için “abartıya kaçmadan”, paylaşımlarınızı mümkün olduğunca Hashtag’ler ile zenginleştirin.

Google+ ile ilgili dikkat edilmesi gerekenler;

  • Web siteniz ile Google+ hesabınızı birbiriyle doğru şekilde ilişkilendirmeniz gerekir. Bu, kullandığınız G+ hesabı ile web sitesi sahibinin siz olduğunu Google’la ispatlamanız manasına gelir. Bunun için Google Web Yöneticisi Araları’nı kullanarak “richsnippets” yardım sayfasından faydalanabilir, işlemi gerçekleştirdikten sonra Google+ hesabınız ile web sitenizin ilişkilendirilmesinin doğru şekilde yapılıp yapılmadığını kontrol edebilirsiniz. Bunu yapmak için e-posta yoluyla doğrulama yapabileceğiniz gibi, “rel=author” işaretlemesiyle dedoğrulama işlemini tamamlayabilirsiniz.
  • Google Plus hesabınızda birçok bilgi alanı bulunur. Bu alanların tamamını doldurarak, Google’ın sitenizle ilgili mümkün olduğunca fazla bilgi edinmesini sağlamaya çalışın. Ayrıca şayet bir firma sahibiyseniz, Google+ hesabınıza gireceğiniz adres bilgileriniz sayesinde algoritmanın sitenizi lokal arama sonuçlarıyla daha kolay eşleştirmesine yardımcı olabilirsiniz.

Google Authorship (Google Yazarlık Doğrulaması)

Google+ ile birlikte, arama sonuçlarında yazarlık bilgileri de görünmeye başladı. Arama sonuçlarında yazar bilgilerinizin görünmesi siteniz ya da blogunuz için esktra bir farkındalık yaratıyor.

Google Yazarlık Doğrulaması

Google’da katkıda bulunduğunuz siteleri belirtip, isminizin ve fotoğrafınızın arama sonuçlarında görünmesini sağlayabilirsiniz.

Google yazarlık doğrulaması yapmanız ayrıca sıralamalarınızı da olumlu şekilde etkiliyor. Tabi bu durumu da suistimal etmemekte fayda var, çünkü bu gerçekten Google’ın geliştirdiği kapsamlı bir proje.

Nasıl ki sosyal medya profillerinizden neredeyse hayatınızı paylaşıyor ve diğer insanlara hakkınızda bir fikir veriyorsanız, Google Plus üzerinden de yaptığınız paylaşımlar, kullandığınız +1’ler sonucunda Google’a bir fikir vermiş oluyorsunuz.

Sahte profiller ile yazarlık doğrulaması gerçekleştirmek fayda beklerken zarar getirebilir.

 

Google Plus aracılığı ile nasıl yazarlık doğrulaması yapabilirsiniz ? 

Öncelikle kendinize bir Google Plus profili oluşturmanız gerekli. Profilinizdeki tüm alanları doldurun ve yüzünüzün göründüğü bir profil fotoğrafı belirleyin.

Sonrasında izleyebileceğiniz 2 yol mevcut:

1- E-Posta Adresi ile Doğrulama

  • İçeriğinizle aynı alan adında (Örn: tamseo.com.tr) bulunan bir e-posta adresinizin (örneğin, cagdas@tamseo.com.tr) olup olmadığını kontrol edin. Eğer yoksa bu şekilde bir adres oluşturun.
  • Bu alan adında yayınladığınız her makalenin veya içeriğin sizi yazar olarak açıkça tanımlayan bir yazar adı satırı (örneğin, “Yazan Çağdaş Akagündüz” veya “Yazar: Akagündüz Çağdaş”) olduğundan emin olun.
  • Yazarlık sayfasını ziyaret edin ve e-posta adresinizi Google’a gönderin.

 

2- Siteniz üzerinden Google’a bağlantı oluşturun.

  • Web sayfanızdan Google+ profilinize şunun gibi bir bağlantı oluşturun:
      <a href="[profile_url]?rel=author">Google</a>

    [profile_url] yerine aşağıdakine benzeyen Google+ profili URL’nizi yerleştirin:

      <a href="https://plus.google.com/111426203365495825471?
       rel=author">Google</a>

    Bağlantınız ?rel=author parametresini içermelidir. Bu parametre eksik olursa Google, içeriğinizi Google+ profilinizle ilişkilendiremez.

  • Katılımda Bulunduğu Siteler bölümünü düzenleyin ve web sitenizin adresini bu bölümü ekleyin, aynı zamanda aynı alanda bulunan özel bağlantılar bölümüne de web sitenizin linkini ekleyin.

Bu işlemleri gerçekleştirdikten sonra Google Yapısal Veri Test Aracı vasıtası ile bir önizleme gerçekleştirin.

Facebook

Facebook Beğen

Facebook Beğenileri sitenizin arama motorlarında yükselmesi adına güçlü sinyaller yollar.

Sosyal medya’yı sosyal medya yapan kesinlikle Facebook’tur. 1 milyardan fazla aylık aktif kullanıcısı ile ayrıca en güçlü sosyal mecradır. (Google Plus’ın da açılmasına sebebiyet vermiştir.)

Facebook’un bu denli kalabalık oluşu ve hemen hemen Türkiye’deki tüm internet kullanıcıları tarafından kullanılmasından ötürü bizim için çok önemli bir kaynak ve pazardır.

Bu kadar önemli bir platformu elbette arama motorları da son derece dikkate alır. Facebook Beğenileri ve Yorumlarının yükseliş faktörlerine doğrudan etkisi bulunmakta.
Bu nedenle web sitenizi optimize ederken, muhakkak Facebook beğen butonlarını ve yorum kutularını sitenizin uygun alanlarına yerleştirin. Örneğin bir makalenin bitişinde bu butonların görünmesi iyidir ya da bir video gönderisi için video bittikten sonra merkezde görünür olması da iyi bir seçenek olabilir.

Elbette bu denli popüler platformlarda başarılı olmak, fan sayısını arttırıp beğeni toplamak pek kolay değil, çünkü artık mesleği sosyal medya uzmanlığı olan kişiler ve bu konuda çok iyi hizmet veren firmalar var.

Yine de reklamlardan ayrı olarak, Facebook sayfanızı ve gönderilerinizi nasıl optimize edeceğinize dair birkaç ipucu paylaşalım:

  • Paylaşım yaparken, gönderi metinlerini özenle yazın, imla hataları yapmayın ve ilgi çekici, yaratıcı olun.
  • Paylaşımlarda kullandığınız görseller çok önemlidir, ilgi çekici, yüsek kalitedeki, iyi tasarlanmış görseller insanların ilgisini fazlası ile çeker. Örneğin yaptığınız paylaşımın konusuna uygun bir karikatür bazen her kesime hitap edebilir.
  • Her içeriğinizin paylaşımını gerçekleştirmeyin, sayfanızı sadece site gönderileri ile doldurmayın. Sayfanızın içeriğini geniş tutmaya çalışın, sosyal medya aleminde tutulabilecek siteniz dışındaki paylaşımlara da yer verin.
  • Gündemi yakından takip edin ve gündemle alakalı paylaşımlar gerçekleştirin, gönderilerinizi de gündeme uygun halde sunun.
  • Facebook’ta kullandığınız profil fotoğrafınızı ve sayfa kapak fotoğrafınızın iyi bir tasarıma sahip olmasını sağlayın.
  • İlgi çekebilecek gönderileriniz için reklam bütçesi ayırın.

 

Siteniz üzerinde Facebook için yapabileceğiniz optimizasyonlar:

  • Facebook butonlarınızı iyi konumlandırın, içeriğinize göre ve kullanıcı alışkanlıklarına göre ölçün, biçin ve en mükemmel konumu bulun.
  • Muhakkak orijinal butonları kullanın, sadece görselden oluşan paylaş butonlarının kullanım oranı, Facebook’un orijinal butonlarının kullanım oranından çok daha düşüktür.
  • Facebok üzerinde sitenizin gönderilerini paylaşırken, gönderi bilgilerinizin doğru çekilebilmesi adına Facebook’a özel meta etiketlerini kullanın bunlar;
    <meta property="og:title" content="" />
    <meta property="og:type" content="article" />
    <meta property="og:image" content="" />
    <meta property="og:url" content="" />
    <meta property="og:description" content="" />

Twitter

Twitter, dünyanın en popüler micro blog sistemidir, 500 milyonu aşkın kullanıcı sayısı ile en önemli sosyal mecralardan da biridir.

Twitter kullanıcı sayısı bakımından Facebook’un yarısı kadar olsa da, kullanım şekli açısından sosyal medya’da gündem yaratma yeteneği daha büyük bir sosyal mecra. Bu sosyal medya aracında her an binlerce tweet gönderilmekte ve 140 karakterlik postlara dünyalar sığmakta.

Twitter’dan fayda sağlayabilmek, açıkçası Facebook’tan fayda sağlamaktan daha zor. Yüksek reklam bütçesi eşiği, takipçi edinmenin zor oluşu bunda bir etken.

Twitter profilinizi yönetirken işinize yarayabilecek birkaç ipucu;

  • İşe doğru profil fotoğrafı ve kapak tasarımı ile başlayın.
  • Hakkınızda yazısı da takipçileriniz için önemli bir etken olacaktır, özenle doldurun.
  • Tweet atarken, gündemi kontrol edin ve gündeme uygun Tweetler gönderin, gönderilerinizin sonuna en çok 2 adet gündem konunuz ile alakalı gündem etiketi yerleştirin.
  • Asla Tweet spamı yapmayın, bu sahip olduğunuz takipçileri de kaybetmenize neden olur.
  • Diğer kullanıcılar ile etkileşimde bulunun.

 

Öte yandan Twitter’da web sitenizin linkini paylaştığınızda doğru ve etkileyici görünmesi için Twitter Cards‘ı aktifleştirin. Twitter Cards kullanan web siteleri, kullanmayanlara oranla daha yüksek geri dönüş almaktadırlar. Üstelik uygulaması çok basittir.

Twitter Cards kullanmaya başladıktan sonra gönderdiğiniz Tweetler sağ tarafta bulunan örnek gibi görünecektir.

Sizin de gördüğünüz üzere üst alanda gönderi metniniz, site post linkiniz ve etiketler, alt bölümde ise sitenizden çekilen bir özet alanı ve sitenizin ilgili sayfasında kullanılan görsel gelmektedir ve bu bölüme tıklanıldığında direkt olarak kullanıcı sizin sitenize yönlendirilmektedir.

Klasik tweetlere göre daha hoş bir görünümü olduğu kesin. Siz de web sitenizi bu doğrultuda kolaylıkla optimize edebilirsiniz.

(Yan taraftaki örnek bir görsel değil, kanlı canlı bir Tweet’tir. Retweet yapabilir ya da favorilerinize ekleyebilirsiniz.)

 

Arama Motorlarını Anlamaya Çalışın

Arama motorlarını anlamaya çalışmak, yanlış yollara sapmayı kesinlikle önler, arama motorlarını anladıkça da arama motoru optimizasyonu konusunda başarılı olursunuz.
Zaten Tam SEO olarak böyle bir seo rehberi hazırlamamızın sebebi de arama motorlarını biraz daha anlaşılır kılabilmek.

Arama motorları da tıpkı sahibi olduğunuz web siteleri gibi, bu dev web sitelerinin amacı da daha fazla kullanıcıyı kendi taraflarına çekebilmek.
Bu amaç doğrultusunda en kaliteli hizmetleri ve desteği sunuyorlar. Fakat sizin sitenizin içeriği nasıl sayfalarınızdan oluşuyorsa, arama motorlarının içerikleri de bizlerin web sitelerinden oluşuyor.

Bizler nasıl ki, güncelliğini yitirmiş, belki de kötü görünümlü, çağın standartlarına uygun olmayan bir web sitesini ya da sayfayı kullanıcılarımıza (belki de müşterilerimize) sunmaktan kaçınıyor, geri plana atıyorsak arama motorları da aynı mantıkla ziyaretçilerinin karşısına en iyi içeriği çıkarıp, ziyaretçilerinin hoşuna gitmeyecek sayfaları da arka planda, ulaşılması güç alanlara gönderiyor ya da tamamen yayından kaldırıyor.

Evet kabul ediyoruz ki arama sonuçları zaman zaman doğal olmayacak agresif müdahaleler ile değiştirilebiliyor, bu gibi durumlar da son derece can sıkıcı, fakat başta Google’ın bu tarz durumların önüne geçebilmek için gerçekten emek harcadığı görünüyor. Bu kadar yeni algoritmanın devreye girmesinin de sebebi bu zaten.

Web sitenizin arama motorlarının dostu olması adına, rehberimizde yer alan konuları başarı ile uyguladığınızdan emin olun.

Bu konuyla alakalı olarak, daha önce yayımlamış olduğumuz arama motorlarının mantığı ve gelişimi hakkında Arama Motorlarını Anlamak başlıklı makaleye göz atabilirsiniz.

Rehber Hakkında Bilgi ve Teşekkür

Tam SEO Rehberi Hakkında Okurlara Mesaj

Hazırlamış olduğumuz SEO Rehberinin sonuna gelmişken, heyecan bitmesin diye gizli bir mesaj bırakmak istedik. Umarım hoşunuza gider, teşekkürler.

SEO Rehberimizde bahsetmiş olduğumuz konular umuyoruz ki güzel fikirler edinmenize sebebiyet vermiştir, biz konuyu çok uzatmamak adına genel olarak detaylı konuları, sitemizdeki ve arama motorlarındaki ilgili sayfalara yönlendirerek sizlere okuma kolaylığı sağlamaya çalıştık. Tabi bu haliyle dahi oluşturmuş olduğumuz bu rehber 7000 kelimenin üzerinde oldu. (Söylemesek olmazdı.)

Bu rehberi yazarken, inanın biz de bazı optimizasyon çalışmaları gerçekleştirdik, örneğin sayfanın çok uzayacağını düşünüp, herkes içerikte ne var ne yok ana hatları ile görsün, istediği konuya anında insin diye en başa bir İçindekiler bölümü yerleştirdik, çok fazla konu olmasından ötürü ve okuma kolaylığı sağlasın diye konuları ilgi sırasına göre dizdik, yine İçindekiler bölümünü kullanıp, ilgili konuya inen okurumuz rahatlıkla içindekiler bölümüne çıkabilsin diye, sağ alt köşede gördüğünüz “Yukarı Çık” aparatını koyduk. Velhasıl, bu rehberi yazarken bir yandan da SEO yaptık.

Parmaklarımızda derman, ofisimizde nescafe kalmadığından artık sözlerimizi sonlandırıyoruz. Bu rehberi bu bölümü kadar okuyan herkese çok teşekkürler.

Son olarak;

Unutmayın kesinlikle SEO’da başarı yükseldiğiniz sıralamalar, aldığınız pozisyonlar ile alakalı değildir, mühim olan ne kadar kalıcı olduğunuz ve ziyaretçilerinizi, site kullanıcılarını ne kadar doyurduğunuzdur.

Hepimize afiyet olsun.