farklı düşünün

Arama Motorlarını Anlamak

Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) ile ilk ilgilenmeye başladığım zamanlarda, ne yazık ki SEO’nun benim için manası sadece önemli bir kaç kelimede üst sıralarda çıkmaktı. Bu mantıkla yaptığım çalışmalara ve girişimlere baktığımda ne kadar yazık ettiğimi görüyorum.

SEO konusunda başarılı olmaya başlamam tam olarak arama motorlarını iyi anlamaya başlamamla alakalı. Çünkü arama motorlarının algoritmaları, kalite yönergeleri, girişimlerinin tümü SEO ile doğrudan alakalı. Arama motorlarının tüm o zeki, gelişmiş algoritmalarının odağında internet kullanıcıları var. Yapılan her değişiklik, geliştirilen her algoritma, açılan her yeni servis kullanıcıyı memnun etmek için.

Çünkü arama motorları internet kullanıcılarına ancak en kaliteli hizmeti vererek popüler olabiliyor ve kazanç sağlayabiliyor.

Bir arama motorunu, yapılan, yaptığımız sorgular karşılığında önümüze getirdiği, yapılan sorgu ile alakalı web sitelerinin kalite durumuna göre tercih ediyoruz. Özetle bir arama motoru için, kullanıcılarının karşısına çıkardığı web siteleri kadar kalitelidir diyebiliriz.

En kaliteli arama motoru hiç şüphesiz Google. Bunun bence en büyük sebebi manipüle etmeye kapalı oluşu. Yahoo, Bing, Yandex… gibi arama motorları her ne kadar Google ile aynı kalite politikalarını savunuyor olsalar da, zayıf algoritmaları yüzünden kolayca aldatılabiliyorlar ve kaliteli web sitelerini kendi kullanıcılarının karşısına çıkarmakta ya geç kalıyor ya da başarısız oluyorlar. (Durumu Türkiye açısından bakarak değerlendiriyorum.)

Google’ın sizi kendi kullanıcılarına önermesi için, gerçekten de başarılı bir iş çıkarmanız gerekli. Nasıl başarılı bir web sitesi yapılır sorusunun cevabını ise zaten Google ve diğer arama motorları vermekte.

Google gibi bir arama motoruna sahip olsak, o arama motorunda ne gibi web siteleri üst sıralarda yer alırdı sorusunun cevabı, başarılı bir web sitesinin de tanımı aynı zamanda.

Başta Google olmak üzere, tüm arama motorları bir web sitesinin uyması gereken standartları da muhakkak bildirmekte. Bu yönergelerin uygulanması Arama Motoru Optimizasyonu adına atılması gereken en öncelikli adımlardan oluşuyor.

Web Yöneticisi Yönergeleri, web sitenizi Google için nasıl optimize edebileceğinizi içeren yararlı makaleler ve yönlendirmeler bulundurur.

Başlangıç Seviyesi SEO Yönergeleri

  • İçerik Kraldır

    İçerik Kraldır !

    Kaliteli içerik oluşturun. Kaliteli içerikten kasıt, yayımladığınız içeriğin kullanıcılarınıza fayda sağlamasıdır. İçerikleriniz özgün, bilgilendirici, yararlı ve güncel olmalıdır. Her yerde var olan, bir haberi, makaleyi kendi sitenizde paylaşmanız, internet dünyasına hiçbir şey katmayacağından fayda sağlamayı beklemeyin. Web sitenizdeki içerikler için önce sorun, bu içerik okurları için faydalı bilgiler içeriyor mu ? 

  • Resimler ve Videolar ile alakalı kuralları uygulayın. Video ve resimlerin arama motorlarında yer alması ve kullanıcılara ulaşabilmesi için belli standartlara uygun olması gerekli. Açıklayıcı dosya adları kullanmalısınız. arama-motorlarini-anlamak.jpg gibi bir dosya adı image.jpg dosyasına göre çok daha fazla şey anlatmaktadır. Görsel ve videolar için alternatif metinler oluşturmak da, ilgili görselin ve videonun konusu hakkında arama motorlarına çok detaylı bilgiler verir. Aynı zamanda görsellerin ve videoların yerleşim alanları da çok önemlidir. Örneğin SEO ile alakalı bu makalede, SEO ile alakalı bir görsel paylaşımı yapmak yerindedir.
  • Bilgi verici URL’ler kullanın. Görsel ve Video dosyalarında bilgilendirici açıklamalar bulundurmaktan farksız bir durum. example.com/12345.html linki ne kullanıcıya, ne arama motorlarına tıklanmadığı müddetçe bir şey anlatmıyor. Fakat tamseo.com.tr/arama-motoru-optimizasyonu/ linki sayfanın içeriği hakkında gerekli bilgiyi kesin olarak sağlıyor.
  • Açıklayıcı başlıklar ve açıklamalar kullanın. Her sayfanızın 10-70 karakter arasında bir başlığı ve maksimum 160 karakter uzunluğunda bir açıklaması olmalıdır. Başlık ve açıklamaları yazarken elinizden geldiğince bilgilendirici ve ilgili olmasını sağlayın.
  • Sabırlı olun !

Yukarıdaki 5 basit maddeyi hakkı ile gerçekleştirmek bile arama motorları üzerinde size ciddi başarılar kazandırır. Elbette tüm arama motorları bunlar gibi yönergelerin haricinde, web sitenize bağlantı oluşturmanızı da öğütler. Burada dikkat edilmesi gereken asıl konu, bu bağlantıları (BACKLINK) oluştururken doğal olmayacak şekilde aşırıya kaçmamaktır.

Arama motorları nezdinde başarılı olmanın kuralları çok basit, şimdi de yapılmaması gerekenler üzerinde duralım.

  • Arama motorlarına başka, kullanıcılarınıza başka içerikler göstermeyin. Bu gizleme yöntemidir ve kullanılmamalıdır. Siz sayfalarınızın tümünü kullanıcılarınız için hazırlıyorsunuz, arama motorlarına özel sayfa hazırlamak sadece başarısızlık getirir. Arama motorlarının isteği, kullanıcılar ne görüyorsa onu görmektir.
  • Arama motorlarında yükselmek adına kalitesiz bir SEO firması ile de çalışmayın. Bazı SEO’lar sitenize doğal olmayan bağlantılar oluşturup, hızlı bir yükseliş garantisi verebilir. Fakat asıl önemli olan ilk sıraya kadar yükselmek değil orada kalıcı olabilmektir. Kalıcılık için ise, sitenizin tamamının belli bir kaliteye yükseltilmesi şarttır. Doğal olmayan bağlantıları arama motorları çok kolay bir şekilde fark edebilir, sonucunda arama listelerinden çıkartılırsınız.
  • Web sitenizi arama motorlarının okuyabileceği tasarım yönergelerini kullanarak yapın ya da yaptırın. Örneğin, arama motorları flash ya da tamamı görsellerden oluşan web sitelerini okuyamazlar. Muhakkak görsel kullanarak bir web sitesi yapmak durumundaysanız da görseller için alt tagları kullanmalısınız.

Arama motorlarının, web siteleri hakkında bu kadar çok yapılması gerekenler ve yapılmaması gerekenler ile alakalı içerikler yayımlamalarının sebebi. Web sitelerinin belli standartlara uyup, doğru şekilde ilerlemeleri ve kaliteli içerik üretip interneti zenginleştirmelerini istemelerindendir. Nihayetinde tüm web siteleri bir yerde arama motorlarının ürünleri olarak adlandırılabilir. Arama motorlarının da kaliteli ürünlerini öncelikli göstermek istemesi kadar doğal bir şey de yoktur. Ki tüm web sitelerinin bu belli başlı standartlara uygun hareket etmesi rekabeti de arttıracağından, rekabet yüzünden daha da kaliteli işlerin çıkmasının önü açılacaktır.

Arama motorlarını anlamak, SEO konusunda başarılı olmanın ilk kuralıdır. Her arama motoru gördüğünüz üzere doğal şekilde gelişen, internet kullanıcıları için faydalı içerikler üreten, kullanıcıları aldatmayan web siteleri öğütlüyor.

Öte yandan yukarıda bahsi geçen konuların tümünde dikkatli davrandığınız halde istediğiniz performansı yakalayamamanız çok normal. Çünkü özellikle Türkiye’de neredeyse tüm web yöneticileri, dışarıya link vermekte, başka bir projeyi övmek konusunda çok cimri. Bu açıkçası benim de canımı sıkan bir husus. Ülkemizde SEO konusunda, dışarıya link çıkışı yapıldığında bunun zarar getireceği yönünde bir inanış var. Halbuki kaliteli projeleri refere etmek faydalıdır.

Durum böyle olunca da iş biraz da başa düşüyor. Böyle durumlarda önerdiğim şey eğer kendi başınıza bu çalışmaları gerçekleştireceksiniz ve SEO konusunda yeterince tecrübe sahibi değilseniz sadece sosyal medya‘yı kullanmanız olacaktır. Sosyal medya tüm arama motorları açısından önemlidir. Günümüzde internet kullanıcıları bir web sitesini önermek için sosyal medyayı kullanıyor. En azından ben bir web sitesinin beğendiğini herhangi bir ücret almadan blog yazısı yazarak belirten pek blogger göremiyorum.

Ve biz bloglar aracılığı ile bu doğal paylaşımlara şahit olamıyorsak, inanın arama motorları da şahit olmuyorlar. Arama motorları herhangi birimizden daha aptal değiller. Sosyal medya üzerinde hiçbir aktivite gösterememiş web siteleri hakkında, yüzlerce blog yazısı ya da forum paylaşımı yapılamayacağının bilincindeler.

arama-motorlari-tarihi-ve-seo

Arama motorlarının tarihi gelişimi ile alakalı bu infografikte, arama motorlarının açılış zamanları ve blog, forum platformları ile sosyal medya mecraları ile etkileşimli olarak gelişim süreçleri yer almakta. Bu etkileşimler ve sosyal medyanın ciddi etkileri sonucu arama motorlarının gerçekleştirdikleri atılımlar güzel fikirler edinmek için yeterli.

 

Arama motorları gördüğünüz üzere, kullanıcılarının yönelimlerine göre kendilerini sürekli olarak yenilemekte. Arama motorları nasıl kullanıcı odaklı olarak algoritmalarını güncelliyorlar ve bu yönde atılımlar yapıyorlarsa, biz de kullanıcıların eğilimlerine göre web sitelerimizi geliştirmeye devam etmeliyiz.

Örneğin günümüzde mobil internet kullanımını örnek alalım. İnternete tabletler ve cep telefonları aracılığı ile milyonlarca kullanıcı bağlanmakta. Bu durum da mobil uyumlu web sitelerinin artık gereklilik arz ettiğinin göstergesi.
SEO, günümüzde kelime bazlı yükselişten çok daha başka, arama motoru optimizasyonu, internet kullanıcılarının ihtiyaçlarını eksiksiz olarak karşılamak ile alakalı daha çok. Birçoklarının yanlış bildiği üzere link inşaasının çok ötesine geçmiş durumda.

Arama motorlarını anlamak demek, arama motorları için birkaç kurala bağlı kalıp, daha iyi web siteleri yapmak demek değil sadece. Arama motorlarını anlamak aslında internet kullanıcılarını anlamak demek, zaten Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) arama motorları için değil, başta kullanıcılar için yapılan çalışmaların tümünü oluşturmakta.

 

2 cevaplar
  1. davut
    davut says:

    Makaleniz çok güzel ve bilgilendirici, detaylı ve sade bir anlatımınız var. Bu faydalı bilgileri bizlerle paylaştığınız için çok teşekkür ediyorum.

    Cevapla

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir