Skip to main content

Sepet

Arama Motoru Optimizasyonu

2013’ün Önemli SEO Olayları

Yazar: 22 Aralık 2013Aralık 25th, 2019Yorum Yapılmamış

Yeni yıla sayılı günler kalırken herkes 2014 yılında uygulayacağı SEO çalışmalarını düşünse de, geleceği alakadar eden tüm bu planlar 2013 yılında yaşanan önemli olaylarla ortaya çıkan yeni SEO anlayışına göre yapılacak. 2013’te yaşanan önemli SEO olaylarını doğru şekilde analiz etmeden ve geleceğin dijital dünyasında hangi trendlerin önem kazandığını tam olarak kavramadan, 2014’te uygulanacak SEO stratejilerinin sağlam temellere oturtulması mümkün değil. 6 Aralık 2013 tarihinde gerçekleşen ve Matt Cutts’un 6 Ekim’de attığı tweetle olması halinde kendisi için dahi sürpriz olacağını söylediği Google PageRank (PR) güncellemesinden 4 Ekim’de devreye giren Penguen 2.1 algoritmasına kadar 2013 yılı SEO açısından dönüm noktası mahiyetine sahip pek çok önemli gelişmeye ev sahipliği yaptı. Bu yıl yaşanan gelişmeler SEO çalışmalarında bir dönemin kapılarının sıkıca kapanırken, geleceğin internetini ilgilendiren yeni uygulamaların kapısının da ardına kadar açılmasına neden oldu. Mobil internet kullanımının yaygınlaşmasıyla Google algoritmasının aramalara daha tutarlı ve lokal bazda sonuçlar sunmaya odaklanması, SEO ile kalıcı başarı sağlamak isteyen firma sahiplerinin 2014 yılında uygulayacağı SEO çalışmalarına mutlaka mobil internet kullanıcılarını da dahil etmesini gerektiriyor.

Penguen Güncellemesi

4 Ekim 2013 tarihinde devreye girdiğinde birçok site sahibinin ve webmasterların kısa süreli panik yaşamasına sebep olan Penguen 2.1 Algoritması, ilk bakışta tüm arama sonuçlarının alt üst olmasına sebep olmuş “gibi” göründü. Kısa süren dalgalanmanın birkaç günde sona ermesiyle birlikte daha tutarlı sonuçlar sunmaya başlayan yeni algoritma, hemen küresel boyutta Google üzerinden yapılan aramaların %90’ını etkilemeye başladı. İlk bakışta göze çarpan yeni algoritmanın doğallığa, link şemalarına, sayfa açıklamalarına, sosyal medya araçlarının kullanımına ve “anchor text” yapılarına çok daha fazla önem verdiğiydi. Güncellemenin asıl amacıysa kaliteli bir içerik üreticisiymiş “gibi” görünen web siteleri ayıklamaktı. Ancak kısa zamanda Penguen güncellemesinin daha kompleks arama terimlerini algılama konusunda arama motorunda köklü değişimlere neden olduğu görüldü. Kullanıcılarının arama eğilimlerini inceleyen Google, internet kullanıcılarının kısa anahtar kelimeler kullanarak aradığı içeriğe ulaşamadığı için yeni bir arama yaptığını ve bu yeni aramalarda da daha uzun arama terimleri kullandığını fark etti.

2013 yılında yaşanan bu gelişmenin SEO açısından önemiyse, kısa kuyruklu anahtar kelimelere (Short-Tail Keywords) odaklanarak gerçekleştirilen SEO çalışmalarının etkisinin azalmasıydı. Google kullanıcılarının daha uzun ve daha kompleks arama terimleri kullanması yani uzun kuyruklu anahtar kelimeler (Long-Tail Keywords) ile daha kaliteli içeriklere ulaşmaya çalışması, algoritmanın çok daha esnek bir yapı kazanmasını sağladı. Bir başka ifadeyle Google bütün kullanıcılarına, aradığı tatmin edici kaliteli içeriğe ulaşması için daha kompleks arama terimleri kullanmayı tavsiye etti. Ayrıca Siri gibi mobil uygulamalarla sesli aramanın pratikliğine alışan mobil internet kullanıcıları günlük hayatta kullandığı dille Google aramaları gerçekleştirdiğinden, bu durum arama terimlerinin çok daha uzun ve kompleks bir yapı kazanmasına neden oldu.

Tek anahtar kelimeyi düşünerek bütün “anchor text” stratejisini bu şekilde belirleyen web siteleri de doğal olarak bu köklü güncellemenin ardından keskin düşüşler yaşadı ve hala da yaşamayı sürdürüyor. Backlink çalışmalarında tek bir anahtar kelimeye odaklanan ancak güncelleme sonrasında istediği yükselmeyi bir türlü sağlayamayan webmaster ve firma sahiplerinin 28 Kasım 2013 tarihinde yayınladığımız “Aşırı SEO Çalışması ve Tehlikeleri” isimli makalemize, buraya tıklayarak göz atmasında yarar var.

Google PageRank Güncellemesi

6 Ekim 2013’te Matt Cutts Twitter üzerinden kendisine yöneltilen; “2014’ten önce PR güncellemesi olur mu?” şeklindeki bir soruya, olması halinde kendisinin de şaşıracağı yanıtını verdi. Bu yanıt, herkesin 2013 yılında beklenen PR güncellemesinin yapılmayacağını düşünmesine sebep oldu. Aslında söz konusu PageRank güncellemeleri olduğunda artık bir klasik olarak Google her zaman sürpriz yapmayı sevdiğinden, 2013 yılı sona ermeden PR güncellemesine gidilmesini şaşırtıcı bir olay şeklinde görmemek lazım. Aylardır Google Plus topluluklarında, webmaster forumlarında ve çeşitli Blog sitelerinde bir sonraki PageRank güncellemesinin ne zaman olacağı sorulurken bu soru Google aramalarında dahi bir arama trendi haline dönüştü. Merakla beklenen PR güncellemesinin çoğunluk tarafından sürpriz olarak nitelendirilen bir biçimde 6 Aralık’ta gerçekleşmesi şüphesiz ki, 2013 yılını ilgilendiren en önem SEO olaylarından biriydi.

Her PR güncellemesinin ardından olduğu gibi Aralık başında gerçekleşen son güncelleme sonrasında da kimileri aylardır sürdürdüğü çalışmasının karşılığını alamadığından şikayet ederken, bazıları da kendisinin dahi beklemediği bir PR değeri almanın sevincini paylaşıyor. Ancak şu bir gerçek ki, bizler de bu son PR güncellemesinin sonrasında rasyonel olarak temellendirilmesi mümkün gibi görünmeyen PR değerleri alan web siteleri olduğunu gördük. Şimdiden Google+ topluluklarında dikkat çekilen bu hatalıymış gibi görünen PR değerleri nedeniyle çok kısa bir süre içerisinde Google’ın yeni bir güncellemeye gideceği konuşulmaya başlandı. Yani her zaman ki gibi yeni bir PR güncellemesinin kısa sürede gerçekleşeceğine dair şehir efsanelerinden söz ediliyor.

Google Plus Profilleri

4 Ekim’de gerçekleşen Penguen güncellemesinin ardından arama sonuçlarının iyileştirilmesine etki eden unsurlar arasında değeri en çok artan, tartışma götürmez bir biçimde Google Plus oldu. Algoritmanın Google+ profillerine verdiği önemin birkaç kez katlanarak artması bazıları için şaşırtıcı olsa da, dünyanın en büyük markalarından birinin kendi adını taşıyan aracından çabucak vazgeçeceğini düşünmek de pek mantıklı olmazdı. Ülkemizde birçok internet kullanıcısının çabuk ısınamadığı ve bu sebepten ötürü güncelleme oluncaya dek oldukça fazla web sitesi sahibinin de kullanma ihtiyacı hissetmediği Google+, Penguen güncellemesinin ardından kullanılmaması bir handikaba dönüşen temel SEO bileşenleri arasına girdi.

Algoritmanın yapılan aramalara en güvenilir sonuçları sunmak için aldığı temel referanslardan birine dönüşen Google+ profilleri, etkin bir biçimde yönetilmesi durumunda web sitelerinin arama motoru gözünde güvenilir ve aktif bir içerik yayıncısı olarak görülmesine yardımcı oluyor. Bu durum kısa sürede webmasterların ve firma sahiplerinin durmak sızın Google+ hesapları üzerinden link dağıtmasına ve mümkün olduğunca fazla +1 almaya çalışmasına sebep olsa da, algoritma tamamen aksine yapılan paylaşımlarla doğru orantılı geribildirim olmasını talep ediyor. Yani bir başka ifadeyle paylaşılan linklerin sayısı arttıkça yeni algoritma eşdeğer biçimde kullanıcıların linkleri daha fazla paylaşmasını, sayfalar hakkında daha fazla yorumda bulunmasını, sayfaların Google+ topluluklarında daha da tartışılmasını istiyor. Aksi takdirde kendi kendine link dağıtıyormuş gibi görünen sitelerin algoritma gözünde bir Spammer olarak etiketlenmesi bile mümkün. Google Plus topluluklarında kullanıcıların yönelttiği sorulara yardımcı olacak yanıtlar vermek, G+ çevrelerindeki profillerin güvenilirliği, paylaşımların kimler tarafından ve ne oranda +1’lendiği gibi konulara önem verilmesi halinde profilin arama sonuçlarının iyileştirilmesindeki etkisinin arttırılması mümkün.

Makale Backlinklerinin Etkisi

Yeni algoritma güncellemesiyle birlikte makale backlinklerinin etkisi tamamen ortadan kalkmasa da

, bu tür SEO çalışmalarıyla başarılı olmayı hedefleyenlerin doğallıktan uzaklaşmamaya dikkat etmesi gerekiyor. 2013 yılı SEO anlamında pek çok değişime sahne olurken, White Hat SEO (Beyaz Şapka SEO) tekniklerinin en çok kullanılanlarından olan makale backlinklerine daha da fazla önem verilmesini gerektiren yeni bir anlayışın ortaya çıkmasını sağladı. Google Webmaster Merkez Blog’unun yayınları Ekim ayından itibaren sırtını makale backlinklerine yaslayan web sitelerinin adımlarını temkinli atması gerektiğinin daha da iyi anlaşılmasını sağladı. Çoğu zaman değil onlarca, yüzlerce Blog ve site üzerinden istenen anchor text kalıplarıyla sağlanan backlink trafiği, 2013 yılından itibaren Google’ın gözünde internetin bir “içerik çöplüğüne” dönüşmesine destek veren çalışmalar olarak görülmeye başlandı. Zira anchor text üzerinden makaleler aracılığıyla gelen backlinklerin her biri için ayrıca içerik yazılmasına ve bu içeriklerin tamamının özgün olmasına karşın yazılan içeriğin “yazılmak için yazılmış olması”, Google’ın 2013 yılında değişen bu görüşünün pek de yanlış olmadığını gösteriyor.

Özgün olmasına karşın herhangi bir amaca hizmet etmeyen ve herhangi bir tarafından okunması halinde esasen hiçbir konudan da bahsetmediği görülen makaleler üzerinden sürekli backlink almak, 2013 yılında dikkat edilmesi gereken SEO çalışmalarının ilk sırasında yer alır hale geldi. Sadece link inşasına odaklanarak White Hat SEO çalışmaları yapan ancak üretilen içeriğin kalitesiyle ilgilenmeyenler, Ekim ayındaki Penguen güncellemesinden negatif şekilde en çok etkilenenler oldu.

2013 yılında yaşanan bu SEO ile ilişkili gelişmeler 2014 yılı için strateji belirlemeye çalışanlar için büyük önem arz ediyor. Penguen güncellemesi kalitesiz sitelerden ziyade “kaliteliymiş gibi görünmeye çalışan” siteleri ayıklamayı hedef alırken, bu konuda beklentileri %100 karşılayamadı. Google hala doğal yollarla backlink alarak organik bir link şeması çizilmesini talep etse de, müdahale etmeden doğal olarak kullanıcıların link vermesini bekleyen web sitelerinin ciddi bir zaman kaybı yaşadığı da bir gerçek…

Yorum Yapın